Nauczyciel: Sławomir Majcher
przedmiot: geografia
Klasa: 8 a
- 2.06.2020 r.(wtorek)
Przeczytaj temat z podręcznika, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz.
Temat: Środowisko przyrodnicze Arktyki i Antarktyki.
- Położenie Arktyki i jej środowisko przyrodnicze.
– (napisz gdzie leży Arktyka, co wchodzi w jej skład oraz podaj cechy klimatu i krajobrazu – str. 170, 172 -173).
- Położenie Antarktyki i jej środowisko przyrodnicze.
– (napisz gdzie leży Antarktyka, co wchodzi w jej skład oraz podaj cechy klimatu i krajobrazu- str. 171, 174-175).
- Zmiany w środowisku przyrodniczym obszarów okołobiegunowych.
– (opisz jakie zmiany w środowisku występują na tych obszarach – str. 176-177)
Nic nie trzeba przesyłać z tego tematu.
Dodatkowo do obejrzenia i poczytania:
https://epodreczniki.pl/b/srodowisko-geograficzne-obszarow-okolobiegunowych-ziemi/P18h9gUUs
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-wokol-biegunow/DxikGHWm5
- 9.06.2020 r.(wtorek)
Przeczytaj temat z podręcznika, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz.
Temat: Prace badawcze w Arktyce i i Antarktyce.
- Badania obszarów okołobiegunowych.
– (napisz, jakie są cele (zakresy) badań tych obszarów – str. 180).
- Polski wkład w badania obszarów okołobiegunowych.
– (napisz, którzy polscy badacze i podróżnicy mają zasługi w odkrywaniu tych rejonów świata -str. 181).
- Życie w polarnej stacji badawczej.
– (poczytaj o tym: str. 182 – 183)
Dodatkowo do przeczytania:
https://epodreczniki.pl/a/wielkie-odkrycia-i-ich-bohaterowie/D11DbiaLz
- 23.06.2020 r.(wtorek)
Temat: Podsumowanie wiadomości.
Jeśli masz jeszcze podręcznik przeczytaj podsumowanie ze str. 185.
Sprawdź swoją wiedzę:
https://quizizz.com/join?gc=8219581
Życzę spokojnych i zdrowych wakacji oraz spełnienia planów związanych z wyborem szkoły średniej! 🙂
S. M.
Klasa: 8 b
- 5.06.2020 r.(piątek)
Przeczytać temat i odpowiedzieć na punkty wg wskazówek:
Temat: Ludność i gospodarka Australii.
- Rozmieszczenie ludności Australii i przyczyny takiego rozmieszczenia.
– (porównaj zaludnienie Australii z innymi kontynentami, opisz zróżnicowanie rozmieszczenia ludności i co na to wpłynęło).
- Mieszkańcy kontynentu.
– (napisz skąd pochodzi ludność, jak się nazywają pierwotni mieszkańcy kontynentu).
- Cechy rolnictwa.
– (napisz co stanowi podstawę rolnictwa, co się hoduje i uprawia, co temu sprzyja).
- Rozwój przemysłu i usług w Australii.
– (napisz jaki przemysł się rozwinął i dlaczego i jakie jest znaczenie usług).
Uwaga: Prześlij zdjęcie notatki z punktu 1 oraz archipelagi wysp z poprzedniej lekcji.
- 19.06.2020 r.(piątek)
Przeczytaj tematy z podręcznika, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz.
Temat: Środowisko przyrodnicze Arktyki i Antarktyki. Prace badawcze.
- Położenie Arktyki i jej środowisko przyrodnicze.
– (napisz gdzie leży Arktyka, co wchodzi w jej skład oraz podaj cechy klimatu i krajobrazu – str. 170, 172 -173).
- Położenie Antarktyki i jej środowisko przyrodnicze.
– (napisz gdzie leży Antarktyka, co wchodzi w jej skład oraz podaj cechy klimatu i krajobrazu- str. 171, 174-175).
- Badania obszarów okołobiegunowych.
– (napisz, jakie są cele (zakresy) badań tych obszarów – str. 180).
- Polski wkład w badania obszarów okołobiegunowych.
– (napisz, którzy polscy badacze i podróżnicy mają zasługi w odkrywaniu tych rejonów świata -str. 181).
Dodatkowo do obejrzenia i poczytania:
https://epodreczniki.pl/b/srodowisko-geograficzne-obszarow-okolobiegunowych-ziemi/P18h9gUUs
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-wokol-biegunow/DxikGHWm5
https://epodreczniki.pl/a/wielkie-odkrycia-i-ich-bohaterowie/D11DbiaLz
Życzę spokojnych i zdrowych wakacji oraz spełnienia planów związanych z wyborem szkoły średniej! 🙂
S. M.
Klasa: 7 a
- 3.06.2020 r.(środa)
Temat: Podsumowanie wiadomości z działu 7.
– (przeczytaj podsumowanie ze strony 194);
Wykonaj w zeszycie zadania: 1, 3, 6 i 8. Pozostałe dla chętnych.
Uwaga: Prześlij zdjęcie stron z zadaniami w ciągu tygodnia.
- 5.06.2020 r.(piątek)
Temat: Poznaję region, w którym mieszkam.
- Czym jest region?
– ( napisz co to jest region – str. 198)
- Lubelszczyzna – mój region.
– (na podstawie map – str. 198, oraz wiadomości z internetu określ położenie Lubelszczyzny – jaki to region historyczny, województwo(a), jakie są jej granice).
- Źródła informacji o regionie.
(przeczytaj, nie musisz opisywać, skąd czerpiemy informacje o regionie).
Nic z tego tematu nie wysyłasz.
- 10.06.2020 r.(środa)
Temat: Poznaję region, w którym mieszkam (lekcja 2).
- Osiągnięcia Polaków pochodzących z regionu, w którym mieszka uczeń, w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego.
– ( ze str. 201 przepisz notatkę o jednym z wybranych wybitnych Polaków oraz spróbuj znaleźć informacje o wybitnym Polaku z Lubelszczyzny – krótko opisz jego dokonania).
- Mój region – jego walory przyrodnicze i kulturowe.
– (na podstawie informacji ze stron 102 -105 wyszukaj i zbierz informacje przydatne do zaprojektowania wycieczki po Lubelszczyźnie – zapisz je w zeszycie).
Nic nie przysyłasz – informacje, które znalazłeś przydadzą się w przyszłym roku szkolnym.
- 19.06.2020 r.(piątek)
- 24.06.2020 r.(środa)
Przeczytaj temat z podręcznika, zapisz punkty w zeszycie.
Temat: Moja mała ojczyzna (2 lekcje).
- Pojęcie „małej ojczyzny”.
– (ze str. 206 co określamy tym terminem).
- Źródła informacji o małej ojczyźnie.
– (przepisz 5 źródeł informacji o małej ojczyźnie ze str. 207).
- Charakterystyka małej ojczyzny – gmina Józefów n. Wisłą.
– (w formie notatki w zeszycie, plakatu lub prezentacji multimedialnej przedstaw położenie, historię, atrakcyjność naszej gminy – wykorzystaj różne źródła informacji; zachowaj wykonaną pracę, będzie oceniona we wrześniu – wskazówki na str. 208-209).
- Działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności.
– (zaproponuj działania, które Twoim zdaniem spowodują zachowanie elementów wymienionych w punkcie).
Klasa: 7 b
- 1.06.2020 r.(poniedziałek)
Temat: Podsumowanie wiadomości z działu 7.
– (przeczytaj podsumowanie ze strony 194);
Wykonaj w zeszycie zadania: 1, 3, 6 i 8. Pozostałe dla chętnych.
Uwaga: Prześlij zdjęcie stron z zadaniami w ciągu tygodnia.
- 3.06.2020 r.(środa)
Temat: Poznaję region, w którym mieszkam.
- Czym jest region?
– ( napisz co to jest region – str. 198)
- Lubelszczyzna – mój region.
– (na podstawie map – str. 198, oraz wiadomości z internetu określ położenie Lubelszczyzny – jaki to region historyczny, województwo(a), jakie są jej granice).
- Źródła informacji o regionie.
(przeczytaj, nie musisz opisywać, skąd czerpiemy informacje o regionie).
Nic z tego tematu nie wysyłasz.
- 8.06.2020 r.(poniedziałek)
Temat: Poznaję region, w którym mieszkam (lekcja 2).
- Osiągnięcia Polaków pochodzących z regionu, w którym mieszka uczeń, w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego.
– ( ze str. 201 przepisz notatkę o jednym z wybranych wybitnych Polaków oraz spróbuj znaleźć informacje o wybitnym Polaku z Lubelszczyzny – krótko opisz jego dokonania).
- Mój region – jego walory przyrodnicze i kulturowe.
– (na podstawie informacji ze stron 102 -105 wyszukaj i zbierz informacje przydatne do zaprojektowania wycieczki po Lubelszczyźnie – zapisz je w zeszycie).
Nic nie przysyłasz – informacje, które znalazłeś przydadzą się w przyszłym roku szkolnym.
- 10.06.2020 r.(środa)
- 15.06.2020 r.(poniedziałek)
- 22.06.2020 r.(poniedziałek)
Przeczytaj temat z podręcznika, zapisz punkty w zeszycie.
Temat: Moja mała ojczyzna (3 lekcje).
- Pojęcie „małej ojczyzny”.
– (ze str. 206 co określamy tym terminem).
- Źródła informacji o małej ojczyźnie.
– (przepisz 6 źródeł informacji o małej ojczyźnie ze str. 207).
- Charakterystyka małej ojczyzny – gmina Józefów n. Wisłą.
– (w formie notatki w zeszycie, plakatu lub prezentacji multimedialnej przedstaw położenie, historię, atrakcyjność naszej gminy – wykorzystaj różne źródła informacji; zachowaj wykonaną pracę, będzie oceniona we wrześniu – wskazówki na str. 208-209).
- Działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności.
– (zaproponuj działania, które Twoim zdaniem spowodują zachowanie elementów wymienionych w punkcie – zapisz je w zeszycie).
Klasa: 6 a, klasa: 6 b
- 1.06.2020 r.(poniedziałek)-6a
- 4.06.2020 r.(czwartek)-6b
Przeczytaj temat i odpowiedz na punkty wg wskazówek:
Temat: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi.
- Położenie, ludność, powierzchnia i stolica Litwy i Białorusi .
– (ze stron 145-146 wypisz dane dotyczące obu krajów).
- Cechy środowiska przyrodniczego obu państw.
– (podaj cechy ukształtowania powierzchni i krajobrazu obu państw – str. 147-148).
- Dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi.
-(przepisz 2 ostatnie punkty z „To najważniejsze” – str. 151.
Wykonaj w zeszycie zad. 1. str. 151.
Uwaga: Opis wycieczki nie może być dłuższy niż jedna strona, przydatna będzie mapa ze strony 149, a także mapy ze stron: 145-46. Prześlij do mnie zdjęcie strony w ciągu tygodnia.
Dodatkowo do obejrzenia (przeczytania):
https://epodreczniki.pl/a/srodowisko-przyrodnicze-i-gospodarka-litwy/DZkzLw2jD
https://epodreczniki.pl/a/srodowisko-przyrodnicze-i-gospodarka-bialorusi/Dfgdi5JRQ
- 8.06.2020 r.(poniedziałek)-6a
- 25.06.2020 r.(czwartek)-6b
Przeczytaj temat, zapisz punkty i krótko na nie odpowiedz w zeszycie.
Temat: Współczesne problemy Ukrainy.
- Położenie, krainy geograficzne, liczba ludności, powierzchnia i stolica Ukrainy .
– (ze strony 152 wypisz odpowiednie dane dotyczące Ukrainy ).
- Czynniki wpływające na rozwój gospodarki Ukrainy.
– (wypisz co wpływa na rozwój: 1) rolnictwa, 2) turystyki i 3) przemysłu).
- Konflikty na Ukrainie i ich skutki.
– (opisz jakie dwa konflikty wojenne wystąpiły na Ukrainie w ostatnich latach i jakie to spowodowało skutki – str. 154-156 i „To najważniejsze”).
- Problemy ludności na Ukrainie.
– (przerysuj do zeszytu schemat ze str. 157)
Dodatkowo:
https://epodreczniki.pl/a/srodowisko-przyrodnicze-i-gospodarka-ukrainy/DwjEFkDVS
Przypominam o przesłaniu opisu wycieczki z poprzedniej lekcji – kto nie przesłał!
- 15.06.2020 r.(poniedziałek)-6a
Przeczytaj temat, zapisz temat i punkty w zeszycie i odpowiedz na pytania wg wskazówek.
Temat: Zróżnicowanie przyrodnicze i gospodarcze Rosji.
- Położenie Rosji – największego kraju świata.
– (napisz gdzie leży oraz powierzchnię, ludność i stolicę – str. 160)
- Ukształtowanie powierzchni i klimat Rosji.
– (napisz jakie są cechy ukształtowania (co dominuje), wypisz główne krainy geograficzne, typy klimatów i roślinności występujących w Rosji – str.161-162).
- Gospodarka Rosji.
– (krótko opisz, dzięki czemu się rozwinął przemysł, gdzie występuje; oraz o roli rolnictwa i usług w Rosji – str. 162-164).
Dodatkowo do obejrzenia i poczytania:
https://epodreczniki.pl/a/srodowisko-przyrodnicze-i-gospodarka-federacji-rosyjskiej/D13bOfdoA
- 22.06.2020 r.(poniedziałek)-6a
Temat: Relacje Polski z sąsiadami.
- Charakterystyka relacji Polski z sąsiadami.
– (napisz po jednym przykładzie relacji z każdym naszym sąsiadem – str. 168 -170)
- Współpraca w ramach euroregionów.
– (napisz co to są euroregiony, podaj przykład euroregionu bliskiego nam i wymień państwa leżące w nim).
- Współpraca Polski z sąsiadami w ramach międzynarodowych organizacji.
– (napisz nazwy tych organizacji).
Jeśli nie masz podręcznika skorzystaj ze skanów poniżej.
Klasa: 5 a, klasa: 5 b, klasa: 5 c
- 2.06.2020 r.(wtorek)-5b
- 2.06.2020 r.(wtorek)-5c
- 4.06.2020 r.(czwartek)-5a
Temat: Krajobrazy tajgi i tundry.
- Porównanie obszarów tajgi i tundry.
– (uzupełnij tabelę)
Tabela do uzupełnienia:
Tajga | Tundra | |
Występowanie: | Północne części Ameryki Północnej, Europy i Azji | |
Strefa klimatyczna: |
|
|
Cechy klimatu:
|
||
Roślinność ( z przykładami): | porosty i rośliny karłowate np.:
|
|
Charakterystyczne zwierzęta: | ||
Mieszkańcy (nazwa i czym się zajmują):
|
- Co to jest wieloletnia zmarzlina?
– (wyjaśnij to pojęcie – str. 142)
Uwaga: Prześlij zdjęcie tabeli w ciągu tygodnia.
Dodatkowo do przeczytania i obejrzenia:
https://epodreczniki.pl/a/tajga/D14zumSd0
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-tajgi/DAfBTG8Hf
https://epodreczniki.pl/a/tundra/D6h7Ld8uc
- 9.06.2020 r.(wtorek)-5b
- 9.06.2020 r.(wtorek)-5c
- 25.06.2020 r.(czwartek)-5a
Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów.
- Cechy klimatu gór i rzeźba.
– (na podst. podręcznika, str. 149 podaj cechy klimatu górskiego oraz napisz jakie są cechy rzeźby – str. 150).
- Świat roślin i zwierząt Himalajów – piętra roślinności.
– (wypisz piętra roślinności, zaczynając od najniższych i dopisz jakie tam występują zwierzęta – str. 152 – 153).
- Życie mieszkańców Himalajów.
– (napisz kto mieszka w Himalajach i czym się zajmują – str. 151
Do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=yHUuMp0bFuk
23.06.2020 r.(wtorek)-5b
23.06.2020 r.(wtorek)-5c
Temat: Podsumowanie wiadomości.
Przepisz temat do zeszytu, przeczytaj podsumowanie z załączonych skanów z podręcznika (jeśli nie masz już podręcznika) i wykonaj w zeszycie zad. 2, 3, 5. Reszta dla chętnych.
Jeśli chcesz sprawdź się! 😉
https://quizizz.com/join?gc=1784105
Życzę spokojnych i zdrowych wakacji wszystkim uczniom! 🙂
S. Majcher