ZESTAW MATERIAŁÓW NAUCZANIA (26 MARCA – 10 KWIETNIA 2020R.)
Nauczyciel – Dorota Bis
Przedmiot – język polski
Klasa – 6b
Data | Temat lekcji |
Materiały w podręczniku Zasoby internetowe |
Najważniejsze zagadnienia |
Zadania do wykonania
|
26.03 (czwartek) |
,,Ten obcy” jako powieść młodzieżowa. | I. Jurgielewiczowa, ,,Ten obcy” |
– cechy powieści młodzieżowej – ponadczasowe wartości lektury – argumentacja |
1. Podaj cechy powieści młodzieżowej. Sformułuj 2 argumenty uzasadniające stwierdzenie, że ,,Ten obcy” jest powieścią młodzieżową. 2. Wielu uczniów twierdzi, że powieść pt. ,,Ten obcy” jest najciekawszą lekturą w szkole podstawowej. Czy zgadzasz się z tą opinią? Napisz wypowiedź argumentacyjną. Weź pod uwagę np. wiek i problemy bohaterów (Jakie są? Czy są ciągle aktualne?), cechy charakteru postaci (Czy są to osoby ciekawe, autentyczne?),atrakcyjność fabuły i akcji, język, przesłanie utworu. Możesz wykorzystać inf. ze str. 53 w zeszycie ćwiczeń.
|
27.03 (piątek) |
Co dla Polaków oznacza trzeci maja? |
F.D. Kniaźnin, Polonez 3 maja, fragm. Konstytucji 3 maja
[podręcznik, s. 148–149] |
– wartości ważne dla podmiotu lirycznego, – funkcja wykrzyknień – argumenty rzeczowe, logiczne i emocjonalne |
a) Jakie wydarzenie upamiętnia wiersz F. D. Kniaźnina? b) Jakie są uczucia podmiotu lirycznego? c) Jaką funkcję w tekście pełnią wykrzyknienia i powtórzenia ? d) Zadanie 2 str. 149. |
30.03 (pon.) |
Do jakiej refleksji skłania ostatnie przemówienie radiowe prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego? |
S. Starzyński, fragm. ostatniego przemówienia radiowego
[podręcznik, s. 164–165]
https://www.youtube.com/watch?v=mx44KzFBRQE&feature=youtu.be (pierwsze 1:35 min to rekonstrukcja przemówienia Starzyńskiego) |
– adresat przemówienia – okoliczności wygłoszenia przemówienia – kontrast między planami prezydenta a wojenną rzeczywistością – synonimy wyrazu wielka – środki perswazji zastosowane przez prezydenta
|
1. Wykonaj notatkę w formie mapy myśli (,,słoneczko”) na temat przemówienia (Kto wygłasza przemówienia, kiedy, po co?). 2. Przeczytaj tekst. 3. Napisz notatkę według podanych punktów: a) Kto wygłosił przemówienie? Kim był ten człowiek? b) W jakich okolicznościach zostało wygłoszone przemówienie? Zwróć uwagę na datę. c) W przemówieniu występuje kontrast, czyli przeciwieństwo. Narysuj tabelę, w której porównasz obraz Warszawy w planach S. Starzyńskiego z Warszawą w chwili wygłaszania przemówienia (zapis od myślników). d) Wyjaśnij znaczenie słów: ,,Dziś widzę wielką Warszawę” w kontekście ostatniego zdania tekstu. (Na czym polega ta ,,wielkość’? Jakimi łowami mógłbyś zastąpić słowo ,,wielką”?). d) Zadanie 3. str. 165 (w zeszycie – przepisujecie podpunkty, dodajecie cytaty) e) Wyobraź sobie, że wysłuchałeś przemówienia S. Starzyńskiego we wrześniu 1939 roku jako mieszkaniec Warszawy. Co poczułeś? Do czego zachęciły cię słowa prezydenta? |
31.03 (wtorek)
|
Jak zachowywali się harcerze podczas powstania warszawskiego? |
S.R. Dobrowolski Warszawskie dzieci, M. Romański Nic się, dziadku, nie martw [podręcznik, s. 169–172]
• nagranie piosenki, np. https://www.youtube.com/watch?v=mqdgz-_7iN0 (warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki) lub https://www.youtube.com/watch?v=kXYTWUyE8WQ • strona Muzeum Powstania Warszawskiego, Archiwum Historii Mówionej, np. https://www.1944.pl/archiwum-historii–mowionej/zygmunt-arciszewski,88.html (12-letni łącznik i listonosz w powstaniu) • piosenka ,,Dziś idę walczyć, Mamo” z filmem w tle: (film pod tabelą)
|
– temat pieśni i komiksu – dosłowne i przenośne znaczenie utworu Warszawskie dzieci – postawa harcerzy w czasie II wojny światowej – wartości opisane w utworach – rola wyrazów dźwiękonaśladowczych w komiksie
|
1. Przeczytaj tekst i komiks. 2. Zapoznaj się z materiałami internetowymi. 3. Napisz notatkę według podanych punktów. a) 3 zdania o powstaniu warszawskim ( Ważna jest selekcja materiału! Wybierz najważniejsze informacje.) b) Piosenka pt. ,,Warszawskie dzieci” została skomponowana miesiąc przed wybuchem powstania i 1 sierpnia nagrana dla powstańczej radiostacji ,,Błyskawica”. Była bardzo popularna. Nazywano ją hymnem powstańczym. Dlaczego? Odpowiedz 1 zdaniem złożonym podrzędnie. c) Z jakim nastawieniem Polacy szli do walki? Dopisz cytaty z pieśni do podanych cech Polaków. – są niezłomni wobec wroga mimo okupacji – ………………………………………….. – śmiało, odważnie idą walczyć – ………………………………………………………………. – są gotowi oddać krew za swoje miasto – ……………………………………………….. – są pełni gniewu wobec wroga – ………………………………………………………………. – wierzą w zwycięstwo – …………………………………………………………………………… – wierzą w sprawiedliwość i pomoc Boga – ………………………………………………. – są dumni ze swojej walki – ……………………………………………………………………. – ważna jest dla nich solidarność, wspólnota – ………………………………………….. d) Wyjaśnij pisownię wyrazów : Polak i warszawiak (warszawianin). e) Jakie funkcje pełniły dzieci podczas powstania warszawskiego? f) Jakie refleksje i uczucia wzbudza w tobie piosenka ,,Dziś idę walczyć, Mamo”? g) Piosenka ,,Dziś idę walczyć, Mamo” została wykorzystana w szkolnym przedstawieniu pt. ,,Wojna w oczach dziecka”. Zapisz w 3 zdaniach swoją opinię o spektaklu. Zwróć uwagę na jego tytuł i przesłanie. h) Zredaguj opis rzeźby (Pomnik Małego Powstańca). Praca powinna zawierać przynajmniej 10 zdań. Pamiętaj o trójdzielności. |
1.o4 (środa) |
Dlaczego rotmistrz Pilecki zyskał miano Bohatera Niezwyciężonego? |
J. Dorosz, Rotmistrz Pilecki, Bohater Niezwyciężony
[podręcznik, s. 173–176]
https://www.youtube.com/watch?v= 9UzmC7m2POo |
– list – temat utworu, wrażenia, jakie wzbudza tekst – wartości ważne dla bohatera – pytania retoryczne – heroizm – żołnierze podziemia antykomunistycznego (żołnierze wyklęci) |
|
2 .04 (czwartek) |
——————— |
———————————– |
————————— |
————————————————————– |
3.04 (piątek) |
Czym jest patriotyzm? Jak go rozumiał Witold Pilecki, a jak obecnie my rozumiemy to pojęcie? |
J. Dorosz, Rotmistrz Pilecki, bohater niezwyciężony
[podręcznik, s. 173–176]
|
– refleksje autora na temat patriotyzmu – patriotyzm w czasie wojny i pokoju |
1. Przeczytaj list Jakuba Dorosza do rotmistrza Pileckiego. Zastanów się, dlaczego chłopiec wybrał formę listu. Przy podanych zdaniach zaznacz Prawda / Fałsz. – Jakub Dorosz wysłał list do rotmistrza Pileckiego i miał nadzieję utrzymywać z nim stałą korespondencję. Prawda / Fałsz. – Forma listu sprawia, że przedstawiona w nim postać wydaje się bliższa nadawcy i czytelnikom. Prawda / Fałsz. – Forma listu daje wrażenie osobistego spotkania z bohaterem. Prawda / Fałsz – Użycie wzniosłych, pozytywnych określeń podkreśla trywialne czyny Pileckiego. Prawda / Fałsz – Zastosowanie wielu pytań retorycznych służy zwiększeniu perswazyjnej siły listu i przekonaniu czytelnika do racji autora. Prawda / Fałsz – Celem autora listu było wyrażenie podziwu dla postawy Bohatera Niezwyciężonego oraz pokazanie młodym ludziom właściwej hierarchii wartości. Prawda / Fałsz 2. Zapisz w tabeli przejawy patriotyzmu w czasie wojny i pokoju. |
6.04 (pon.) | Stawiamy przecinki, myślniki, średniki, dwukropki… |
Kraina języka. Interpunkcja w zdaniach złożonych – znaki interpunkcyjne, zasady używania znaków interpunkcyjnych w zdaniach
[podręcznik, s. 166–168, zeszyt ćwiczeń, s. 137–139]
|
– znaki interpunkcyjne stosowane w zdaniach pojedynczych i złożonych i ich funkcje – wydzielanie zdań składowych przecinkami – zasada stawiania przecinka przed powtórzonymi spójnikami |
1. Zapoznaj się z informacjami w ramkach (,,To już wiem” i ,,Zapamiętaj”). 2. Wykonaj w zeszycie zad. 5, 6, 7, 8. 3. Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń do tego tematu. 4. Na czym polega komizm podanego fragmentu tekstu? Odpowiedź zapisz w zeszycie. Następnie popraw tekst. ,,Do chaty wszedł myśliwy na głowie, miał czapkę na nogach, nowe buty, z cholewkami w zębach, papieros w oczach, świeciła mu radość.” |
7.04 (wt.)
|
Zabieram głos w dyskusji. Argumentuję. | Zeszyt ćwiczeń, str, 47 -52 |
– kultura dyskusji – argumenty – kontrargumenty |
Wykonaj ćwiczenia (oprócz 85.). |
8.04 (śr.) |
Sprawdzam swoją wiedzę. | jak wyżej (cała kolumna) | jak wyżej (cała kolumna) |
Rozwiąż w wyznaczonym czasie test przysłany przez nauczyciela (zakres materiału to zagadnienia, które opracowywałeś od 26 marca do 7 kwietnia).
Test wyślę 8 kwietnia o godz. 10.00. Na wykonanie zadań (w Wordzie) i ich wysłanie będziecie mieli godzinę. Oczywiście można korzystać ze swoich notatek.
|
Uwagi:
- Realizacja podstawy programowej w obecnych warunkach wymaga od uczniów systematyczności i dokładności (zwł. w dokładnym czytaniu poleceń i precyzji odpowiedzi).
- Każdego dnia uczniowie wklejają do zeszytu wydruk 1 wersu tabeli i wykonują zadania według podanych wskazówek.
- Zadania zaznaczone kolorem niebieskim należy wysłać nauczycielowi (w tym lub kolejnym dniu). na e- mail podany na stronie szkoły. Zostaną ocenione.
- Pozostałe zadania uczniowie wykonują w zeszycie lub zeszycie ćwiczeń. Nie wysyłają ich nauczycielowi (pamiętają jednak, że na tej podstawie będzie opracowany test końcowy, który ocenie podlega).
- W przypadku wątpliwości, kłopotów itp. można kontaktować się z nauczycielem poprzez grupę na Messengerze lub telefonicznie (tel. 502138835) od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 12.00.
ZESTAW MATERIAŁÓW NAUCZANIA (26 MARCA – 10 KWIETNIA 2020R.)
Nauczyciel – Dorota Bis
Przedmiot – język polski
Klasa – 7a
Data | Temat | Materiały z podręcznika i zasoby internetowe |
Najważniejsze zagadnienia
|
Zadania do wykonania |
26.03 (czwartek) |
Jak są zbudowane wyrazy pochodne? |
https://www.youtube.com/watch?v=4H5aT2bAlCQ
https://www.youtube.com/watch?v=QHKcOaXsIco
Podręcznik, str. 98 -100
KARTA PRACY NR 1 (załącznik) |
wyraz podstawowy, wyraz pochodny, wyraz podzielny i niepodzielny słowotwórczo, podstawa słowotwórcza, formant, przedrostek, przyrostek, wrostek, formant zerowy, rdzeń, oboczność słowotwórcza, wyrazy pokrewne, rodzina wyrazów, słowotwórstwo |
1. Obejrzyj 2 filmy powtórkowe, przeczytaj informacje w podręczniku (str. 98-99), i notatki w zeszycie z zakresu słowotwórstwa (ostatnia lekcja przed przerwą ). 2. Wykonaj zadania z karty pracy nr 1. Zapamiętaj definicje.
|
27.03 (piątek) |
Słowotwórstwo – ćwiczenia utrwalające. |
Podręcznik, str. 98 -100 Zeszyt ćwiczeń, rozdział nr 16 i 18 KARTA PRACY nr 2 (załącznik)
|
jak wyżej |
1. Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń i karty pracy nr 2. Wklej kartę do zeszytu.
|
30 – 31.03 (poniedziałek, wtorek) |
Siła przekonywania. Reklama. |
Podręcznik, str. 114 https://epodreczniki.pl/b/perswazja-i-manipulacja-w-reklamie/PBDd0PEw5
|
reklama, typy reklam, slogan, perswazja, manipulacja |
1. Wykonaj notatkę według podanych punktów: a) Wyjaśnij pojęcia: reklama, slogan reklamowy. b) Podział reklam ze względu na miejsce zamieszczania. c) Podział reklam ze względu na cel. d) Podaj cechy języka reklamy. e) Podaj środki pozajęzykowe wykorzystywane w reklamach. f) Wymyśl i wykonaj reklamę społeczną związaną z koronawirusem. Może to być np. plakat, filmik, nagranie głosowe, scenopis filmiku). Wykorzystaj informacje ze strony 115 w podręczniku. Termin wysłania pracy – 5 kwietnia. |
1.04 (środa) | Przemówić do serc… Jan Pawel II, ,,Przemówienie do młodzieży” (fr.). |
Podręcznik, str. 85 – 89 Zeszyt ćwiczeń, str. 47 – 49
|
przemówienie, retoryka, krasomówstwo, orator, nadawca, odbiorca, komunikat |
1. Przeczytaj tekst przemówienia Jana Pawła II (podręcznik). 2.Wykonaj notatkę wedlug podanych punktów. a) Wyjaśnij pojęcia: retoryka, krasomówstwo, orator. b) W formie mapy myśli (,,słoneczko”) przedstaw informacje na temat przemówienia (Kto wygłasza przemówienia, kiedy, po co?). c) Zad. 1, 2, 3, 4 z podręcznika (pisemnie w zeszycie). d) Obejrzyj fragment wybranego przemówienia Jana Pawła oraz fragmenty przemówień innych osób (np. kandydatów na prezydenta, ministra zdrowia, premiera, księdza). Zapisz w tabeli cechy dobrego i słabego mówcy. Zwróć uwagę na środki językowe i pozajęzykowe (głos, gestykulacja, strój, mimika). 3. Rozdział nr 14 z ćwiczeniówki (w zad. 7. bez wskazywania funkcji środków językowych). |
2.04 (czwartek) | ——————- | ——————————————– | ——————– | —————————————————————— |
3.04 (piątek) |
Redagujemy przemówienie. |
Podręcznik, str. 85 – 89 Zeszyt ćwiczeń, str. 47 – 49
|
jak wyżej | Napisz przemówienie skierowane do młodzieży, w którym przekonasz swoich rówieśników do konieczności podporządkowania się zaleceniom służb sanitarnych w czasie pandemii koronawirusa. Użyj argumentów odwołujących się do faktów i emocji. Praca powinna zawierać przynajmniej 20 zdań. Termin wysłania pracy – 5 kwietnia, dokument Word. |
6.04 (poniedziałek) |
Na ścieżkach myśli. Wielcy filozofowie starożytności. | Podręcznik, str. 90 – 91 | filozofia, stoicyzm, epikureizm, cynizm |
1. Zapoznaj się z infografiką. 2. Poglądy którego z filozofów są ci najbliższe? Uzasadnij swoje zdanie. 3. Uzasadnij stwierdzenie: ,,W twórczości Jana Kochanowskiego można odnaleźć elementy filozofii stoickiej i epikurejskiej”. Odwołaj się do przykładów konkretnych utworów poety. |
7.04 (wtorek) |
W poszukiwaniu mądrości… J. Gaarder, ,,Świat Zofii”. |
Podręcznik, str. 92 – 97 Zeszyt ćwiczeń – rozdział nr 15 |
filozofia Sokratesa, etyka, ironia sokratejska |
1. Napisz notatkę (na podstawie zad. 2, 6 , 7 z podręcznika). Zwróć uwagę na sposób prowadzenia dyskusji przez filozofa. 2. Wyjaśnij znaczenie słów : ,,Wiem, że nic nie wiem”. Jakie cechy posiada osoba, która tak o sobie mówi?
|
8.04 ( środa) |
Sprawdzam swoją wiedzę. | jak wyżej (cała kolumna) | jak wyżej (cała kolumna) |
Rozwiąż w wyznaczonym czasie zadania z testu przysłanego przez nauczyciela (zakres materiału to tematy zrealizowane od 26 marca do 7 kwietnia).
Test wyślę 8 kwietnia o godz. 13.00. Na wykonanie zadań (w Wordzie) i ich wysłanie będziecie mieli godzinę. Oczywiście można korzystać ze swoich notatek. |
Uwagi:
- Realizacja podstawy programowej w obecnych warunkach wymaga od uczniów systematyczności i dokładności (zwł. w dokładnym czytaniu poleceń i precyzji odpowiedzi).
- Każdego dnia uczniowie wklejają do zeszytu wydruk 1 wersu tabeli i wykonują zadania według podanych wskazówek.
- Zadania zaznaczone kolorem czerwonym należy wysłać nauczycielowi na e- mail podany na stronie szkoły. Zostaną ocenione.
- Pozostałe zadania uczniowie wykonują w zeszycie lub zeszycie ćwiczeń. Nie wysyłają ich nauczycielowi (pamiętają jednak, że na tej podstawie będzie opracowany test końcowy, który ocenie podlega).
- W przypadku wątpliwości, kłopotów itp. można kontaktować się z nauczycielem poprzez grupę na Messengerze lub telefonicznie (tel. 502138835) od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 12.00.
- LEKTURA PT. ,,MAŁY KSIĄŻĘ” ZOSTAŁA ODŁOŻONA DO CZASU POWROTU DO SZKOŁY (jest zbyt trudna, aby omawiać ją w formie nauki zdalnej).
KARTA PRACY NR 1
- a) wyraz utworzony od innego wyrazu – ……………………………………………………………….
- b) wyraz, od którego utworzono inny wyraz – ………………………………………………………………
- c) część wyrazu pochodnego, która ,,przeszła” z wyrazu podstawowego – ……………………………………………………………..
- d) część wyrazu pochodnego dodana do podstawy słowotwórczej)- …………………………………………………………….
- e) formant, który występuje przed podstawą słowotwórczą- …………………………………………………………..
- f) formant, który występuje po podstawie słowotwórczej – …………………………………………………………..
- g) formant łączący 2 podstawy słowotwórcze, występujący w środku wyrazu (-o-, -i-, -y-) – ………………………………………………………
- h) formant, którego nie ma (występuje w wyrazach, które powstały przez odrzucenie końcowej części wyrazu podstawowego – …………………………………………………………….
- i) wymiana głosek w obrębie podstawy słowotwórczej – ………………………………………………………….
- j) wyraz, którego nie da się podzielić na podstawę słowotwórczą i formant (=wyraz rdzenny) np. dom, kot, czytać- ………………………………………………………..
- k) wyraz, w którym można wyodrębnić podstawę słowotwórczą i formant – …………………………………………………………
- l) cząstka występująca we wszystkich wyrazach z tej samej rodziny – ……………………………………………………….
ł) wyrazy posiadające ten sam rdzeń, pochodzące bezpośrednio lub pośrednio od jednego przodka -…………………………………………………………………………………
- m) grupa wyrazów posiadających ten sam rdzeń, pochodzących bezpośrednio lub pośrednio od jednego przodka – ………………………………………………………………………..
- n) nauka zajmująca się badaniem pochodzenia i budowy wyrazów – …………………………………………………………………………..
- o) definicja słowotwórcza (= parafraza słowotwórcza) – wyjaśnienie znaczenia wyrazu pochodnego z użyciem wyrazu, od którego został on utworzony – ……………………………………………………
KARTA PRACY NR 2
1. Napisz definicje słowotwórcze podanych wyrazów. WZÓR – śmiałek – ktoś, kto jest śmiały, zjeść – skończyć jeść, szkolny – związany ze szkołą a) kotek – ……………………………………………………………………………………….. b) nieład – ………………………………………………………………………………………. c) polski – ……………………………………………………………………………………. d) napisać – …………………………………………………………………………………… e) łamigłówka – ……………………………………………………………………………….. f) międzyrzecze – ………………………………………………………………………………
2. Przedstaw analizę słowotwórczą podanych wyrazów (wyraz podstawowy, wyraz pochodny – podstawa słowotwórcza, formant, typ formantu, ewent. oboczność w podstawie ).
wyrazy pochodne: piesek, domowy, solniczka, podskoczyć, mówca, kawiarnia, wynieść, szkółka, zapalić, dróżka, rączka, letni, rowerzysta, śmiałek, kręgarz, kwiaciarnia, eksmąż, arcykapłan, papierowy, rybitwianka, koparka, stołówka , wyszkolić, tygrysica, przemyślenie, przemyśleć, nauczycielka, stolik, gotowanie, paluszek, gazomierz, wodociąg, jasnowłosy, żywopłot, drogowskaz, zlewozmywak, włóczykij, łamigłówka, listonosz, śrubokręt, wiertarkowkrętarka, deskorolka, woziwoda, liczykrupa, gwiazdozbiór, spis, granat, dźwig, susz, bieg, schron, podpis, błękit, przydrożny, nadwiślański, Zalesie
Zadanie wykonaj w zeszycie – tak, jak na ostatniej lekcji w szkole. |
3. Utwórz rodziny wyrazów. Zaznacz cząstki wspólne (rdzenie). WZÓR: ręka – rączka, rękawica, zaręczyć, poręczyć, zaręczyny, rękojeść, ręczny, rękoczyn, rękodzieło, podręczny, podręcznik, ręcznik, ręczniczek, poręczenie a) pszczoła – ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………. b) dom – …………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. c) mak- ……………………………………………………………………………………………… d) malować – ………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. e) liczyć – ………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. f) lód – ……………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………….. g) mur – ……………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… 4.* Czy wyrazy ,,chmura” i ,,amur” należą do tej samej rodziny co słowo ,,murarz”, a słowa ,,kurkuma”, ,,kuriozum” i ,,kurtka” są wyrazami pokrewnymi do słów ,,kura”, ,,kurka” i ,,kurczak? Uzasadnij swoją wypowiedź.
……………………………………………………………………………………………………….. |