Nauczyciel: Grażyna Czuba
Klasa 7B
Język polski: 5 godzin tygodniowo
Temat: Przemówić do serc. Jan Paweł II „Przemówienie do młodzieży”(fragment).
https://www.youtube.com/watch?v=CwaxEG1fYok
Ważne pojęcia:
– retoryka,
– środki językowe (werbalne ) i pozawerbalne w przemówieniu
Podr. s. 85-89
Zeszyt ćwiczeń s. 47-49
Polecenie 14 str. 89 dla chętnych
Temat: Na ścieżkach myśli- wielcy filozofowie starożytności.
Podr. s. 90 91
– sporządzić krótką notatkę.
Temat: W poszukiwaniu mądrości. „Świat Zofii”(fragment). Kim był Sokrates?
https://epodreczniki.pl/a/sokrates-przed-sadem/D8oyAbHnJ
Ważne pojęcia:
– „Wiem, że nic nie wiem”,
-źródła prawdziwej wiedzy,
– ironia sokratejska,
– szczęście wg Sokratesa
Podr. s. 92- 95
Zeszyt ćwiczeń s 50, 51
Temat: Utrwalamy i sprawdzamy wiadomości ze słowotwórstwa.
https://www.youtube.com/watch?v=4H5aT2bAlCQ
https://www.youtube.com/watch?v=MuMt7niCFTo
https://www.youtube.com/watch?v=Krq04iLmHUU
Rozwiąż testy z WSiPnetu.
Temat: Charyzmatyczny nauczyciel. Nancy H. Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”(fragment).
https://epodreczniki.pl/a/idealny-nauczyciel/D1C88pyt9
osoby chętne mogą obejrzeć film
Ważne pojęcia
– charyzma,
–doskonałość,
– tradycja,
-honor,
– kreatywność,
– carpe diem,
-opinia jako forma wypowiedzi,
Podr. s. 101-107
Zeszyt ćwiczeń s. 57-59
Polecenie 8 ze str. 105 proszę przesłać w formie zdjęcia lub dokumentu Word
Temat: Sprawdź się! W poszukiwaniu autorytetu.
Podr. s. 116-119
Obowiązkowo: pol. 1-15 w tym pisemnie 3,4, 6, 12
Dla chętnych 16 ( przemówienie poświęcone profesorowi)
Temat: Misja językowa. Typy zdań.
Podr. s. 195, 196
Temat: Wieczne mity. Prometeusz współczesny. K.Wierzyński „Strofa o Prometeuszu”, Z. Herbert Stary Prometeusz”
– przypomnienie mitu o Prometeuszu, https://www.youtube.com/watch?v=aOFPmueJjpY
– kara Prometeusza,
-archetyp
– prometeizm,
-prometejski
– symbolika ognia,
– literacki i malarski wizerunek tytana
Podr. s. 178- 180
Zeszyt ćwiczeń s. 88- 89
Obowiązkowo pol. 4, 5, 6 pisemnie str.180
Dla chętnych pozostałe zadania( zwłaszcza 9 i 10 ze str.180)
Klasa VIA
Język polski 5 godzin tygodniowo
Temat: „ Dziś widzę wielką Warszawę”. Do jakiej refleksji skłania przemówienie radiowe prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego? (fragment przemówienia prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego)
Podr. s. 164-165
https://www.youtube.com/watch?v=mx44KzFBRQE&feature=youtu.be
– analiza tekstu,
– adresat przemówienia,
-okoliczności wygłoszenia przemówienia,
-kontrast między planami prezydenta a wojenną rzeczywistością,
Uzupełnienie tabeli:
Stolica w planach | Stolica we wrześniu 1939 roku |
|
– sporządzenie notatki biograficznej na temat Stefana Starzyńskiego ( dla wszystkich),
– synonim wyrazu”wielka”,
– środki językowe zastosowane przez prezydenta- pol. 3/163,
Zadanie dla chętnych:
Na podstawie tekstu przemówienia i oraz dostępnych źródeł ( m.in. zaproponowanego y przeze mnie filmu archiwalnego) oceń postawę prezydenta Stefana Starzyńskiego. Pamiętaj o argumentach.
Temat: Walczące dzieci – najmłodsi bohaterowie Powstania Warszawskiego. S. R. Dobrowolski „Warszawskie dzieci”, Komiks M. Romańskiego „Nic się,dziadku, nie martw”
Podr. s. ,69- 172
Zasoby internetowe:
nagranie piosenki
warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=mqdgz-_7iN0
(Dziś idę walczyć, Mamo!, sł. Józef Szczepański „Ziutek”)
https://www.youtube.com/watch?v=kaR5UH94S9M
– Geneza utworu: pieśń została skomponowana miesiąc przed wybuchem powstania i 1 sierpnia nagrana dla powstańczej radiostacji Błyskawica; była bardzo popularna, nazywana hymnem powstańczym,
-temat pieśni i komiksu,
– dosłowne i przenośne znaczenie tytułu utworu „Warszawskie dzieci”,
-funkcja środków użytych w wierszu,
– postawa harcerzy,
-wartości, które były ważne dla warszawiaków,
-rola środków dźwiękonaśladowczych w komiksie,
Zadanie dla wszystkich 4/172-opis pomnika –koniecznie przesłać w formie zdjęcia, skanu lub pliku Word
Zadanie dla chętnych: 6/172-komiks
https://www.youtube.com/watch?v=D-O21w3CuLA
https://www.youtube.com/watch?v=D-O21w3CuLA
Temat: Marek Grechuta „Solidarność”.
Nagranie piosenki :
https://www.youtube.com/watch?v=5Zks67_sWCs
Podr. s. 177-178
– pojmowanie pojęcia solidarność przez autora pieśni pol. 1/178,
-historia ruchu „Solidarność”( polecenie 2/178),
-polecenie 5/178 dla wszystkich
Temat: Podsumowanie wiedzy. Sprawdzian nr 3.
Podr. s. 179-180
Testy z WSiPnetu
Temat: Co zagraża światu? Jaka czeka nas przyszłość? „Jak ocalał Świat” Stanisław Lem.( dwie jednostki lekcyjne)
https://epodreczniki.pl/a/jak-ocalal-swiat/Dqengmn8tv
Podr. s. 201- 206
– fikcja, fantastyka,
– wyznaczniki gatunkowe science fiction(literatury fantastyczno – naukowej) Patrz Zapamiętaj! str. 206
– opisz, jak mógł wyglądać świat, zanim Klapaucjusz wydał polecenie, żeby maszyna zrobiła Nic oraz – jak wyglądał po częściowym wykonaniu przez nią rozkazu.
– wykonanie polecenia 6. z podręcznika, s. 206.
– Przed czym przestrzega utwór Stanisława Lema? wnioski zapisz w zeszycie (pol. 4/205),
-wykonanie zadań z karty pracy:
1. To zdjęcie najsympatyczniejszego (chyba!) Obcego – E.T. Czy znasz innych bohaterów literackich lub filmowych, którzy przybyli z innych planet? Podaj przykłady, opisz historię jednego z nich.
2. Ułóż rebus z wyrazem Kosmos. Pamiętaj, aby kolejne elementy układanki wyrazić wyłącznie za pomocą obrazków związanych z fantastyką naukową (statki kosmiczne, wyposażenie kosmonauty, aparatura badawcza i komunikacyjna itd.)
3. Wyobraź sobie, że jesteś zmuszony / zmuszona opuścić Ziemię i zamieszkać na nowej planecie. Jakie rzeczy tłumaczące, czym jest nasza cywilizacja, zabierzesz ze sobą? Wypisz je, a wybór uzasadnij.
Zadanie dla chętnych: 11 ze str. 206
Temat: Mali zastępcy- zaimki.( dwie lekcje)
https://epodreczniki.pl/a/nie-ma-niezastapionych-czyli-o-zaimku/DYKvnq2rY
– jakie częś imowy zastępują zaimki,
Podr. s. 227- 229
Zeszyt ćwiczeń s. 150- 155
Klasa VA
5 godzin tygodniowo
Temat: Wszyscy jesteśmy z jednej makówki. Czesław Miłosz „ Przypowieść o maku”.
film „Przypowieść o maku” w reżyserii według pomysłu Agnieszki Kosińskiej oraz Michała Wojtasika, kompozycja i śpiew Malin Sverigee, który jest adaptacją tekstu Miłosza
https://www.youtube.com/watch?v=bCyVKykR-DA
Podręcznik s.213 – 214
– wypisz obrazy, które pojawiają się w każdej zwrotce,
– wypisz z I zwrotki elementy potwierdzające, że mamy do czynienia
z mikrokosmosem,
-wyjaśnij sens wyrażenia „wszystko w makówce”,
– spróbuj wyjaśnić, dlaczego wiersz Miłosza można nazwać przypowieścią.
– wykonaj pol. 9/214
– dla chętnych pol. 11/214
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z Biblii. Świat Biblii. Sprawdzian nr 4 z podręcznika
( 2 lekcje)
Testy z WSiPnetu
Temat: Jakie środki poetyckie zastosował Julian Tuwim w wierszu „Mowa ptaków”?( 2 lekcje)
https://www.youtube.com/watch?v=dRcEprzTxTA
Podr. s. 224-226
Zeszyt ćwiczeń s. 75-78
-tematyka wiersza,
-odgadnięcie gatunków ptaków opisanych w wierszu, polecenie 5 z podr. str. 225
-zapoznanie z pojęciami dźwiękonaśladownictwo, wyraz dźwiękonaśladowczy – na podstawie ramki Zapamiętaj ( podr. s. 226),
-wykonanie 6,7,8 polecenia z podr. s.226,
– dla wszystkich pol. 42-47 z zeszytu ćwiczeń s.75-78
– dla chętnych pol. 48-49 s.78
Temat: On jest zupełnie wyjątkowy-jak opisać swoje ulubione zwierzę. „Nasi ulubieńcy”
Podr. s. 230-233
Zeszyt ćwiczeń s. 33-40
-podanie synonimów do określeń na zdjęciach na s. 230( np. wspaniały – cudowny, świetny, najmilszy, piękny, niezwykły, uroczy, fantastyczny, przemiły, prześliczny, wdzięczny, zachwycający, bajeczny, rozbrajający, rozkoszny, słodki, śliczny]
-przeczytanie opisu Kropcia i notki z leksykonu przyrodniczego. Wskazanie różnic – wykonanie 4. i 5. polecenia z podręcznika, s. 233. [ np. notka: krótka, rzeczowa, zwięzła, uporządkowana, logiczna, obiektywna; opis: szczegółowy, obrazowy, plastyczny, subiektywny, oceniający)
-wybór ciekawego lub egzotycznego zwierzęcia (np. kangur, kameleon, nosorożec, pingwin, motyl), a następnie opisanie zwierzęcia w formie notki encyklopedycznej,
-zapoznanie się z 8 wskazówkami dla opisującego zwierzę (podręcznik, s. 231)
-wykonanie 71. i 72 polecenia z zeszytu ćwiczeń, s. 39–40. 6
– zadania dla wszystkich: opis zwierzęcia – ulubionego lub wymarzonego(( proszę przesłać zdjęcie, skan lub plik Word)
-wyjaśnij znaczenie „zwierzęcych” frazeologizmów. W razie potrzeby skorzystaj z odpowiedniego słownika:
tyle co kot napłakał –
zjeść konia z kopytami –
koń by się uśmiał –
pierwsze koty za płoty – pieskie życie –
czuć się jak ryba w wodzie –
– dla chętnych: wykonanie fotograficznego katalogu ulubionych zwierząt z krótkimi opisami.
Temat: Niejeden z nas popełni błąd ortograficzny. Zakręty ortografii. Pisownia „nie” z liczebnikami. A. Frączek „Kompani”
Podr. s. 234-235
Zeszyt ćwiczeń s. 181
Zapamiętaj! (2. polecenie z podręcznik, s. 235). Zapisanie wniosków (zasady) w zeszycie.
wykonanie 4. polecenia z podręcznika, s. 235 – uzupełnienie przysłowia, uzasadnienie pisowni z przeczeniem nie; polecenia z zeszytu ćwiczeń, s. 181 – zastąpienie cyfr różnymi rodzajami liczebników
zadania dla wszystkich: 5. polecenie z podręcznika, s. 235;
polecenia z karty pracy:
ZADANIE 1. Do podanych wyrazów dobierz określenia synonimiczne spośród wyrazów nierzadko, mało, częstokroć, niedużo, parokrotnie, czasem, wiele, sporo, czasem, dużo
nieraz – …………………………………………………………………………
niewiele – …………………………………………………………………………
niejedno – …………………………………………………………………………
Napisz przykładowe zdania z wyrazami, do których dobierałeś / dobierałaś synonimy. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zastąp wskazane wyrazy odpowiednimi określeniami spośród podanych słów: nie jedno, niejedno, nie raz, nieraz, niewiele, nie wiele
Często spędzaliśmy tam wakacje. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Niejednokrotnie byłem świadkiem takich sytuacji ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wiedziało o tym kilka osób ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Imion miłości – wiele. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
– zadanie dla chętnych: Wymyśl tekst dyktanda sprawdzającego znajomość pisowni nie z liczebnika
Temat: Redagujemy ogłoszenia.
Podr. s. 237
Zeszyt ćwiczeń s. 46-49
27-30.04.2020 r.
Kontynuacja zagadnień podanych w poprzednim tygodniu, rozwiązywanie testów na WsiPnecie, czytanie lektury (wyznaczonej wcześniej). 🙂