Nauczyciel: Małgorzata Przywara
Przedmiot: chemia
Klasa: 7a, 7b
Dziękuję, że przesyłacie opracowania tematów lekcji i rozwiązania zadań dla chętnych. Zachęcam do dalszej aktywności i kontaktu ze mną w formie e – mailowej na skrzynkę chemia7_8@idsl.pl
Kolejne lekcje chemii w okresie od 15 kwietnia do 24 kwietnia obejmują 3 godziny lekcyjne. Będzie to kontynuacja działu: „Woda i roztwory wodne”. Czytaj uważne wskazó1)ki, gdyż pojawi się doświadczenie chemiczne, które należy wykonać , postawię za nie ocenę.
Zapisz w zeszycie podane tematy lekcji i postępuj zgodnie ze wskazówkami pod tematem.
16.04.2020r. Temat: Rodzaje roztworów.
Przeczytaj wiadomości z podręcznika od str. 170 do str. 176 . Przepisz do zeszytu zapamiętaj ze str. 176.
Wykonaj doświadczenie, które jest zadaniem 3 ze strony 176. Postępuj zgodnie z instrukcją, wzoruj się na krystalizacji niebieskiej soli o nazwie siarczan (VI) miedzi (II) . Na efekty, czyli pojawienie się kryształów musisz poczekać kilka dni. Obserwuj codziennie zachodzące zmiany. Następnie opisz to doświadczenie ( tytuł, obserwacje, wnioski), zrób zdjęcie powstałych kryształów i prześlij mi do oceny.
Na prace czekam do 5 maja 2020r.
21.04.2020r. Temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie.
Zapoznaj się z treścią podręcznika str. 177-183 lub
Zapisz w zeszycie krótkie odpowiedzi na 3 pytania:
- Jak zmienia się rozpuszczalność substancji stałych w wodzie wraz ze wzrostem temperatury?
- Jak zmienia się rozpuszczalność gazów w wodzie wraz ze wzrostem temperatury?
- Co to jest rozpuszczalność, roztwór nasycony?
Tak dla chętnych:
- a) Dlaczego napoje gazowane podawane są najczęściej w postaci schłodzonej?
- b) Czy wszystkie substancje stałe szybciej rozpuszczają w gorącej wodzie niż w zimnej?
- c) Co to jest woda destylowana, woda mineralna, woda twarda, woda ciężka, woda królewska (pytali o to kiedyś w Milionerach J) ?
24.04.2020r. Temat: Krzywa rozpuszczalności
Krzywa rozpuszczalności jest to wykres, który przedstawia zależność pomiędzy rozpuszczalnością substancji a temperaturą. Przedstawiona jest na str. 178 i 179. Przeanalizuj te wykresy.
W celu potwierdzenia realizacji lekcji wyślij proszę na email, opis doświadczenia i jego zdjęcie. Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości to również napisz. Jeśli chcesz otrzymać zadania dla chętnych to również proszę o kontakt.
28.04.2020r. Temat: Stężenie procentowe roztworu.
Przepisz do zeszytu notatkę podaną poniżej:
Stężenie procentowe roztworu określa, ile części masowych (wagowych) rozpuszczonej substancji znajduje się w 100 częściach masowych (wagowych) roztworu. Zapis 5% oznacza, że w 100 gramach roztworu znajduje się 5 gramów substancji rozpuszczonej.
Obejrzyj film na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DKDywpMJi
a następnie przepisz do zeszytu, z podręcznika do klasy 7 przykład 45 ze strony 186.(Jest tam rozwiązanie zadania obliczeniowego 2 sposobami. Pierwszy opiera się o wzór na stężenie procentowe roztworu, a drugi o proporcję). Według tego przykładu rozwiąż zadanie 1 str. 191, a następnie sprawdź odpowiedź na str. 241. Jeżeli wyszła Ci inna odpowiedź to wtedy prześlij mi zdjęcie obliczeń. Ja sprawdzę i odpowiem. Jeżeli odpowiedź jest dobra, wówczas nie przesyłaj obliczeń.
30.04.2020r. Temat: Powtórzenie wiadomości z działu: „Woda i roztwory wodne”.
W ramach lekcji powtórzeniowej zapoznaj się z wiadomościami z działu z podręcznika na str. 192 – 193. Przygotuj się do sprawdzenia wiadomości w formie testu, który odbędzie się we wtorek 5 maja 2020 r.
Pozdrawiam wiosennie 🙂
Małgorzata Przywara
Klasa: 8a, 8b
Dziękuję, że przesyłacie opracowania tematów lekcji i rozwiązania zadań dla chętnych. Zachęcam do dalszej aktywności i kontaktu ze mną w formie e – mailowej na skrzynkę chemia7_8@idsl.pl
Kolejne lekcje chemii w okresie od 15 kwietnia do 24 kwietnia obejmują 3 godziny lekcyjne. Będzie to zakończenie działu: „Pochodne węglowodorów” oraz jeden temat z nowego działu. Pojawia się zakończenie działu, w związku z tym będzie praca końcowa na ocenę. Zapisz w zeszycie podane tematy lekcji i postępuj zgodnie ze wskazówkami pod tematem.
16.04.2020r. Temat: Podsumowanie wiadomości z działu „Pochodne węglowodorów”
Powtórz wiadomości z działu. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika od str.137 do188. Zwróć szczególną uwagę na treści z podsumowania na str. 186-187. Bardzo dobrze opracowane informacje, tabele i filmy z doświadczeniami chemicznymi są na stronie
https://epodreczniki.pl/a/pochodne-weglowodorow—podsumowanie/DNr0rW9Zo
21.04.2020r. Temat: Sprawdzenie wiadomości z działu „Pochodne węglowodorów”
W ramach pracy sprawdzającej na ocenę proszę o rozwiązanie 14 podanych poniżej zadań zamkniętych i przesłanie samych rozwiązań w formie emaila (np. 1a, 2 dobrze, metanowym, 3PF, 4c, itd.) do 24. 04.2020r.
24.04.2020r. Temat: Właściwości i otrzymywanie tłuszczów.
Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika (str. 190 – 195). Zapisz pod tematem zapamiętaj ze str. 195 oraz zapisz po 5 produktów spożywczych, które zawierają tłuszcze roślinne i tłuszcze zwierzęce.
Zachęcam do zajrzenia na strony
https://pl.khanacademy.org/science/biology/macromolecules/lipids/a/lipids
https://epodreczniki.pl/a/tluszcze—budowa-i-wlasciwosci/DWXWkOyOC
W celu potwierdzenia realizacji lekcji wyślij proszę na email, tyko odpowiedzi do zadań sprawdzających, w postaci np.1-a , bez zdjęć i załączników. Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości to również napisz. Jeśli chcesz otrzymać zadania dla chętnych to również proszę o kontakt.
28.04.2020r. Temat: Budowa cząsteczek i zastosowanie tłuszczów.
Zapisz do zeszytu notatkę podaną poniżej:
Tłuszcze to estry glicerolu i wyższych kwasów karboksylowych. W cząsteczkach tłuszczów mogą występować reszty kwasowe różnych kwasów tłuszczowych. Tłuszcze stałe są głównie pochodzenia zwierzęcego (wyjątek tran), a ciekłe – pochodzenia roślinnego. Oleje roślinne są związkami nienasyconymi, których cząsteczki zawierają wiązanie wielokrotne między atomami węgla. Tłuszcze zwierzęce to związki nasycone zawierające wiązania pojedyncze. Tłuszcze nie rozpuszczają się w wodzie, mają budowę niepolarną. Tłuszcze dobrze rozpuszczają się w rozpuszczalnikach organicznych, np. benzynie. Tłuszcze ulegają hydrolizie, tj. rozpadają się z utworzeniem glicerolu i kwasu tłuszczowego. Proces ten zachodzi w przewodzie pokarmowym pod wpływem enzymów i jest źródłem energii, wg równania reakcji:
Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika (str. 190 – 195).
Zachęcam do zajrzenia na stronę
https://epodreczniki.pl/a/tluszcze—budowa-i-wlasciwosci/DWXWkOyOC
na której znajdują się odpowiedzi na pytania, które są pracą domową, wykonywaną w zeszycie. Tym razem nie wysyłamy wszyscy nauczycielowi prac . Wyślę email z prośbą o przysłanie odpowiedzi do wybranych osób, których pracę ocenię.
- Jak powstaje margaryna?
- Czy z tłuszczów można otrzymać mydło?
- Czy wszystkie substancje tłuste są tłuszczami?
30.04.2020r. Temat: Skład pierwiastkowy i budowa białek.
Przepisz do zeszytu notatkę o białkach:
W skład białek wchodzą głównie pierwiastki: węgiel (C), wodór (H), tlen (O) i azot (N).
Białka są to wielkocząsteczkowe związki zbudowane z 20 różnych reszt aminokwasowych połączonych wiązaniami peptydowymi. Białkami umownie nazywamy związki, których łańcuch zawiera więcej niż 100 reszt aminokwasowych, Wiązanie peptydowe powstaje w wyniku połączenia się aminokwasów; tworzą je grupy karboksylowa i aminowa łączących się cząsteczek aminokwasów, powstaje w wyniku reakcji, opisanej równaniem:
Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika (str. 196 – 201).
Zachęcam do zajrzenia na stronę
https://epodreczniki.pl/a/bialka—budowa/Di56UwmTx#Di56UwmTx_pl_main_concept_1
znajdują się tam odpowiedzi na pytania, które są pracą domową. Wykonujemy ją w zeszycie i nie wysyłamy. Sprawdzę ją tym osobom, do których wyślę email z prośbą o przysłanie odpowiedzi:
- Czy białka mogą zawierać inne pierwiastki, niż C, H, O, N?
- Kto jako pierwszy opisał budowę białek i jaką nagrodę za to osiągnięcie dostał?
- Wymień 5 produktów spożywczych, które są źródłem białka zwierzęcego i 5 produktów spożywczych, które są źródłem białka roślinnego.
Jeżeli chcesz otrzymać pracę dla chętnych napisz wiadomość email.
Pozdrawiam wiosennie 🙂
Małgorzata Przywar