Nauczyciel: Sławomir Majcher
przedmiot: geografia
Klasa: 8 a
- 21.04.2020 r.(wtorek)
(Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek).
Temat: Kanada – środowisko przyrodnicze a rozwój rolnictwa.
- Cechy położenia.
– (napisz, gdzie leży Kanada, jak jest powierzchnia, ludność, stolica, które ma miejsce pod względem powierzchni i liczby ludności na świecie – str. 132)
- Czynniki wpływające na klimat Kanady.
– (napisz w jakich strefach klimatycznych leży Kanada, jakie czynniki wpływają na klimat tego kraju – str. 133-134)
- Wpływ czynników geograficznych na przebieg północnej granicy lasów i upraw w Kanadzie.
– (napisz, jak zmienia się granica występowania lasów i upraw w różnych częściach Kanady – str. 136-137).
Dodatkowo dla chętnych do przeczytania:
https://epodreczniki.pl/a/tundra/D6h7Ld8uc
Uwaga: Zrób zdjęcie stron w zeszycie z odpowiedzią na punkt 3. i prześlij.
- 28.04.2020 r.(wtorek)
Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek
Temat: Stany Zjednoczone – potęga gospodarcza świata.
- Położenie, ludność i powierzchnia Stanów Zjednoczonych.
– (napisz, gdzie leżą Stany Zjednoczone, jaka jest powierzchnia, ludność, stolica, które ma miejsce pod względem powierzchni i liczby ludności na świecie – str. 140)
- Rola Stanów Zjednoczonych w gospodarce światowej.
– (napisz 3-4 cechy decydujące o tym, że USA są największą gospodarką na świecie – str. 141)
- Przyczyny rozwoju technopolii na przykładzie Doliny Krzemowej.
– (napisz czynniki decydujące o rozwoju Doliny Krzemowej – str. 142)
- Przyczyny marnowania się ogromnych ilości pożywienia na przykładzie Stanów Zjednoczonych.
– (napisz jakie są przyczyny tego zjawiska i czy występuje tylko w Stanach Zjednoczonych – str. 145).
Dodatkowo do przeczytania:
https://epodreczniki.pl/a/stany-zjednoczone-ameryki-usa—swiatowa-potega-gospodarcza/DnH3TmLon
Z tego tematu nic nie musicie przesyłać.
Klasa: 8 b
- 17.04.2020 r.(piątek)
Uwaga: Temat był zadany na 10.04.2020 r. (piątek), ale ponieważ było to już dzień ferii świątecznych, to został przeniesiony – kto go opracował, to już nie robi… 😉
(Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek).
Temat: Urbanizacja w Ameryce.
- Rozmieszczenie ludności.
– (wypisać czynniki wpływające na nierównomierne rozmieszczeni ludności oraz gdzie są największe skupiska ludności),
- Rozwój miast. Megalopolis.
-( cechy megalopolis, gdzie leżą największe megalopolis),
- Slamsy.
– (co to jest i przyczyny ich powstawania).
Fragmenty do przeczytania ze strony:
https://epodreczniki.pl/a/ameryka-polnocna-i-ameryka-poludniowa—zroznicowanie-ludnosci/DutXdbKsH
Do zrobienia ćw.4 z linku powyżej.
Dodatkowo:
https://epodreczniki.pl/a/ameryka-polnocna-i-ameryka-poludniowa—zroznicowanie-ludnosci/DdifsCgpe
Uwaga: Zrób zdjęcie stron w zeszycie: z odpowiedzią na punkt 2. oraz (o ile masz taką możliwość) przepisz prawidłową odpowiedź z ćw. 4 (z linku powyżej) dopisując do miast: kraj, kontynent (zdjęcie strony również prześlij).
- 24.04.2020 r.(piątek)
Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek.
Temat: Kanada – środowisko przyrodnicze a rozwój rolnictwa.
- Cechy położenia.
– (napisz, gdzie leży Kanada, jak jest powierzchnia, ludność, stolica, które ma miejsce pod względem powierzchni i liczby ludności na świecie – str. 132),
- Czynniki wpływające na klimat Kanady.
– (napisz w jakich strefach klimatycznych leży Kanada, jakie czynniki wpływają na klimat tego kraju – str. 133-134),
- Wpływ czynników geograficznych na przebieg północnej granicy lasów i upraw w Kanadzie.
– (napisz, jak zmienia się granica występowania lasów i upraw w różnych częściach Kanady – str. 136-137).
Dodatkowo dla chętnych do przeczytania:
https://epodreczniki.pl/a/tundra/D6h7Ld8uc
Uwaga: Zrób zdjęcie stron w zeszycie z odpowiedzią na punkt 3. i prześlij.
Klasa: 7 a
- 15.04.2020 r.
Uwaga: Temat był zadany na 10.04.2020 r. (piątek), ale ponieważ było to już dzień ferii świątecznych, to został przeniesiony na dzisiaj – kto go opracował, to już odpoczywa… 😉
Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek.
Temat: Rodzaje usług. Transport i łączność.
- Usługi i ich rodzaje.
– (napisać co to są usługi i podać przykłady, co do nich zaliczamy (wykres), str.148)
- Komunikacja i jej podział.
– (str. 148,)
- Rodzaje transportu.
– (wypisać rodzaje, opisać znaczenie wybranego),
4.Znaczenie łączności.
(krótko napisać jakie ma znaczenie),
- Znaczenie komunikacji.
– (podać po jednym przykładzie wpływu na życie i gospodarkę dwóch wybranych transportów).
Do obejrzenia:
https://epodreczniki.pl/a/rozwoj-uslug-w-polsce/DQsbxs6No
- 17.04.2020 r.
Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek.
Temat: Turystyka
- Turystyka i jej rodzaje.
– (napisać co nazywamy turystyką i jakie są jej rodzaje – str. 153),
- Walory turystyczne Polski.
– (wypisać dwa rodzaje walorów (przyrodnicze, kulturowe) z przykładami str. 154),
- Obiekty wpisane na „Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.
– (wypisać osiem polskich obiektów wpisanych na tę listę, zobaczyć na mapie, gdzie leżą).
Uwaga: Proszę o przesłanie zdjęcia strony z odpowiedzią na pkt. 3 (tylko to).
- 22.04.2020 r.(środa)
Temat: Handel
- Handel zagraniczny.
– (wyjaśnić pojęcia: handel zagraniczny, import, eksport, bilans handlu zagranicznego – str. 158),
- Z kim i czym handlujemy?
– (wypisać po dwa państwa, z których najwięcej importujemy (kupujemy) i do których najwięcej eksportujemy (sprzedajemy) str. 159 wykresy),
-(wypisać 3 towary importowane i 3 towary eksportowane przez Polskę str. 159 – tekst).
Z tego tematu nie trzeba nic do mnie przesyłać.
Uwaga: za tydzień, czyli 29 kwietnia (środa) spróbujemy zrobić test online z 2 działów (4 i 5) ok. godz. 13.50, tak jak mamy w planie szkolnym, jak się uda… 😉
- 24.04.2020 r.(piątek)
Temat: Podsumowanie wiadomości o usługach w Polsce.
– przeczytać podsumowanie – str. 161,
– wykonać w zeszycie ćwiczenia: 1, 2, 3 – str.162 i przesłać zdjęcie strony do mnie.
Pozostałe ćwiczenia do zrobienia dla chętnych.
Uwaga: 29 kwietnia (środa) spróbujemy zrobić test online z 2 działów (4 i 5) ok. godz. 13.50, tak jak mamy w planie szkolnym, jak się uda… 😉
- 29.04.2020 r.(środa)
Temat: Test o rolnictwie, przemyśle i gospodarce.
– będzie tu umieszczony (od ok. godz. 12.00) link do strony (testportal.pl) gdzie, po wpisaniu imienia i nazwiska odpowiesz na pytania (test wyboru) czas: 20 minut; oczywiście pracujemy uczciwie sami… wtedy dostaniesz uczciwą ocenę…
Uwaga: Test będzie dostępny w Waszej klasie wcześniej niż pisałem , bo od godz. 13.00 – wtedy można zacząć rozwiązywać – nie później niż do 13.35! Jeśli termin nie pasuje proszę o info!
https://www.testportal.pl/test.html?t=ZkKPrmTKTtga
W razie problemów proszę o kontakt.
Klasa: 7 b
- 15.04.2020 r.
Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek.
Temat: Turystyka
- Turystyka i jej rodzaje.
– (napisać co nazywamy turystyką i jakie są jej rodzaje – str. 153),
- Walory turystyczne Polski.
– (wypisać dwa rodzaje walorów (przyrodnicze, kulturowe) z przykładami str. 154),
- Obiekty wpisane na „Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.
– (wypisać osiem polskich obiektów wpisanych na tę listę, zobaczyć na mapie, gdzie leżą).
- 20.04.2020 r.(poniedziałek)
Temat: Handel
- Handel zagraniczny.
– (wyjaśnić pojęcia: handel zagraniczny, import, eksport, bilans handlu zagranicznego – str. 158),
- Z kim i czym handlujemy?
– (wypisać po dwa państwa, z których najwięcej importujemy (kupujemy) i do których najwięcej eksportujemy (sprzedajemy) – str. 159 wykresy),
– (wypisać 3 towary importowane i 3 towary eksportowane przez Polskę str. 159 – tekst).
Uwaga: Proszę o przesłanie zdjęcia strony z odpowiedzią na pkt. 2 (tylko to).
- 22.04.2020 r.(środa)
Temat: Podsumowanie wiadomości o usługach w Polsce.
– przeczytać podsumowanie – str. 161,
– wykonać w zeszycie ćwiczenia: 1, 2, 3 – str.162 i przesłać zdjęcie strony do mnie.
Pozostałe ćwiczenia do zrobienia dla chętnych.
Uwaga: za tydzień, czyli 29 kwietnia (środa) spróbujemy zrobić test online z 2 działów (4 i 5) ok. godz. 13.00, tak jak mamy w planie szkolnym, jak się uda… 😉
- 27.04.2020 r.
Temat: Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego.
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz wg wskazówek.
- Zanieczyszczenia przemysłowe.
– (wypisać główne zanieczyszczenia wytwarzane przez przemysł – str.164),
- Inne zanieczyszczenia środowiska.
– wypisać zanieczyszczenia komunalne, pochodzenia rolniczego i wytwarzane przez środki transportu.
Z tego tematu nic nie wysyłać.
Uwaga: 29 kwietnia (środa) spróbujemy zrobić test online z 2 działów (4 i 5) ok. godz. 13.00, tak jak mamy w planie szkolnym, jak się uda… 😉 Umieszczę link pod którym będzie test.
- 29.04.2020 r.(środa)
Temat: Test o rolnictwie, przemyśle i gospodarce.
– będzie tu umieszczony (od ok. godz. 12.00) link do strony (testportal.pl) gdzie, po wpisaniu imienia i nazwiska odpowiesz na pytania (test wyboru) czas: 20 minut; Oczywiście pracujemy uczciwie sami… wtedy dostaniesz uczciwą ocenę…
Uwaga: Test można rozwiązywać od godz. 13.00 – wcześniej będzie niedostępny – nie później niż do 13.35!
https://www.testportal.pl/test.html?t=ZkKPrmTKTtga
W razie problemów proszę o kontakt.
Klasa: 6 a
- 20.04.2020 r. (poniedziałek)
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz wg wskazówek, czytając oczywiście wcześniej temat z podręcznika.
Temat: Energetyka w Europie.
- Rodzaje źródeł energii.
-( wypisz podział ze strony 115);
- Wykorzystanie źródeł energii a środowisko geograficzne.
– (na podst. tekstu, str. 116-117, napisz jakie warunki środowiska wykorzystują różne rodzaje elektrowni np.: elektrownie wodne – buduje się w górach, gdzie rzeki mają duży spadek);
- Dlaczego wykorzystanie źródeł energii elektrycznej w Europie się zmienia?
– (na podstawie wykresu, str. 119. i podsumowania napisz jak się to zmienia, jakie źródła energii wykorzystywano wcześniej, a jakie obecnie).
Uwaga: Proszę o przesłanie zdjęcia strony z odpowiedzią na pkt. 3 (tylko to).
- 27.04.2020 r. (poniedziałek)
Temat: Turystyka w Europie Południowej.
- Dlaczego Europa Południowa jest atrakcyjna dla turystów?
– (na podst. tekstu, str. 120 -121, wypisz te czynniki)
- Czym jest infrastruktura turystyczna?
– (opisać krótko)
- Rola turystyki w gospodarce kraju.
– (z wykresu str. 124. wypisać państwa najchętniej odwiedzane przez turystów, zaznaczyć te leżące w Europie Południowej – podkreślić).
Nie trzeba przesyłać notatki z tej lekcji.
Klasa: 6 b
- 16.04.2020 r.
Uwaga: Temat był zadany na 9.04.2020 r. (czwartek), ale ponieważ było to już dzień ferii świątecznych, to został przeniesiony na dzisiaj – kto go opracował, to już nie robi… 😉
(Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek).
Temat: Przemysł i usługi we Francji.
- Położenie i warunki naturalne Francji.
– (str. 106, przepisać powierzchnię, ludność i stolicę kraju oraz dwa punkty opisujące położenie i ukształtowanie powierzchni),
- Czym jest przemysł?
– (na podstawie tekstu, str. 107, napisz czym zajmuje się przemysł)
- Nowoczesny przemysł Francji.
– (na podstawie tekstu i podsumowania („To najważniejsze”) napisz jaki przemysł jest nazywany nowoczesnym i jakie są jego gałęzie),
- Znaczenie usług na przykładzie Francji.
– (na podstawie tekstu i podsumowania napisz co to są usługi i jakie mają znaczenie).
- 23.04.2020 r.
Temat: Energetyka w Europie.
- Rodzaje źródeł energii.
-( wypisz podział ze strony 115);
- Wykorzystanie źródeł energii a środowisko geograficzne.
– (na podst. tekstu, str. 116-117, napisz jakie warunki środowiska wykorzystują różne rodzaje elektrowni np.: elektrownie wodne – buduje się w górach, gdzie rzeki mają duży spadek);
- Dlaczego wykorzystanie źródeł energii elektrycznej w Europie się zmienia?
– (na podstawie wykresu, str. 119. i podsumowania napisz jak się to zmienia, jakie źródła energii wykorzystywano wcześniej, a jakie obecnie).
Uwaga: Proszę o przesłanie zdjęcia strony z odpowiedzią na pkt. 3 (tylko to).
- 30.04.2020 r. (czwartek)
Temat: Turystyka w Europie Południowej.
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz wg wskazówek
- Dlaczego Europa Południowa jest atrakcyjna dla turystów?
– (na podst. tekstu, str. 120 -121, wypisz te czynniki)
- Czym jest infrastruktura turystyczna?
– (opisać krótko)
- Rola turystyki w gospodarce kraju.
– (z wykresu str. 124. wypisać państwa najchętniej odwiedzane przez turystów, zaznaczyć te leżące w Europie Południowej – podkreślić).
Nie trzeba przesyłać notatki z tej lekcji.
Klasa: 5 a
- 16.04.2020 r.
Uwaga: Temat był zadany na 9.04.2020 r. (czwartek), ale ponieważ było to już dzień ferii świątecznych, to został przeniesiony na dzisiaj – kto go opracował, to już nie robi… 😉
(Przeczytajcie temat, zapiszcie punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedzcie wg wskazówek).
Temat: Pogoda a klimat.
- Od obserwacji pogody do określenia klimatu.
– ( napisać co to jest pogoda, jej składniki i klimat, str. 102-103)
- Jak czytać klimatogram?
– (napisać co nazywamy klimatogramem i dokładnie przeczytać opis na str. 104 i 105 (w ramkach)!)
- Zróżnicowanie temperatury powietrza i opadów.
– (napisać gdzie są najwyższe i najniższe temperatury i opady na Ziemi, str. 106, znaleźć te miejsca na mapach- pokazać).
Dodatkowo zachęcam do przeczytania:
https://epodreczniki.pl/b/czym-jest-pogoda-a-czym-klimat/PZEzm0e0V
- 23.04.2020 r.
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz wg wskazówek.
Temat: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.
- Strefy klimatyczne.
– (napisz co nazywamy strefami klimatycznymi (str. 108 lub ze strony 112) i z mapki wypisz 5 stref klimatycznych – str. 108- mapka),
- Zróżnicowanie klimatu w obrębie stref klimatycznych.
– (przepisz: „W obrębie jednej strefy klimatycznej wyróżniamy różne typy klimatu np. klimat górski, klimat morski, klimat kontynentalny.”),
– (napisz czym się charakteryzują: klimat morski, klimat kontynentalny – str. 109).
- Strefy krajobrazowe.
– (przepisz ostatni punkt z „To najważniejsze” -str. 112, a ze strony 111 przepisz nazwy stref roślinnych np. „pustynie lodowe”.
W razie pytań, pytaj na Messengerze lub na e-mail. Powodzenia!
Uwaga: Prześlij do mnie odpowiedź tylko na punkt 3 – zdjęcie strony z zeszytu.
- 30.04.2020 r.
Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej.
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i krótko na nie odpowiedz.
- Wilgotne lasy równikowe – klimat i obszary występowania.
– (napisz nazwy obszarów, gdzie występują wilgotne lasy równikowe i jakie są cechy klimatu – str. 113)
- Świat roślin i zwierząt lasów równikowych.
– (napisz przykłady roślin i zwierząt tam występujących – str. 114-115)
- Mieszkańcy lasów równikowych.
– (napisz jaka ludność żyje w lasach równikowych – str. 116)
- Lasy liściaste i mieszane – klimat i obszary występowania.
– (napisz nazwy obszarów, gdzie występują lasy liściaste i mieszane i jakie są cechy klimatu tych obszarów – str. 116 i 117)
Z tego tematu nic nie przesyłasz.
Dla chętnych coś więcej do obejrzenia i przeczytania:
https://epodreczniki.pl/a/lasy-rownikowe/DQJ6ZDCy9
https://epodreczniki.pl/a/rosliny-i-zwierzeta-lasow-rownikowych/DCB8qK7Yo
https://epodreczniki.pl/a/lasy-lisciaste/DWqOXBVPS
Klasa: 5 b
- 21.04.2020 r.
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz wg wskazówek.
Temat: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.
- Strefy klimatyczne.
– (napisz co nazywamy strefami klimatycznymi (str. 108 lub ze strony 112) i z mapki wypisz 5 stref klimatycznych – str. 108- mapka),
- Zróżnicowanie klimatu w obrębie stref klimatycznych.
– (przepisz: „W obrębie jednej strefy klimatycznej wyróżniamy różne typy klimatu np. klimat górski, klimat morski, klimat kontynentalny.”),
– (napisz czym się charakteryzują: klimat morski, klimat kontynentalny – str. 109).
- Strefy krajobrazowe.
– (przepisz ostatni punkt z „To najważniejsze” -str. 112, a ze strony 111 przepisz nazwy stref roślinnych np. „pustynie lodowe”).
W razie pytań, pytaj na Messengerze lub na e-mail. Powodzenia!
Uwaga: Prześlij do mnie odpowiedź tylko na punkt 3 – zdjęcie strony z zeszytu.
- 28.04.2020 r.
Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej.
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i krótko na nie odpowiedz.
- Wilgotne lasy równikowe – klimat i obszary występowania.
– (napisz nazwy obszarów, gdzie występują wilgotne lasy równikowe i jakie są cechy klimatu – str. 113)
- Świat roślin i zwierząt lasów równikowych.
– (napisz przykłady roślin i zwierząt tam występujących – str. 114-115)
- Mieszkańcy lasów równikowych.
– (napisz jaka ludność żyje w lasach równikowych – str. 116)
- Lasy liściaste i mieszane – klimat i obszary występowania.
– (napisz nazwy obszarów, gdzie występują lasy liściaste i mieszane i jakie są cechy klimatu tych obszarów – str. 116 i 117)
Z tego tematu nic nie przesyłasz.
Dla chętnych coś więcej do obejrzenia i przeczytania:
https://epodreczniki.pl/a/lasy-rownikowe/DQJ6ZDCy9
https://epodreczniki.pl/a/rosliny-i-zwierzeta-lasow-rownikowych/DCB8qK7Yo
https://epodreczniki.pl/a/lasy-lisciaste/DWqOXBVPS
Klasa: 5 c
- 21.04.2020 r.
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i na nie krótko odpowiedz wg wskazówek.
Temat: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.
- Strefy klimatyczne.
– (napisz co nazywamy strefami klimatycznymi (str. 108 lub ze strony 112) i z mapki wypisz 5 stref klimatycznych – str. 108- mapka),
- Zróżnicowanie klimatu w obrębie stref klimatycznych.
– (przepisz: „W obrębie jednej strefy klimatycznej wyróżniamy różne typy klimatu np. klimat górski, klimat morski, klimat kontynentalny.”),
– (napisz czym się charakteryzują: klimat morski, klimat kontynentalny – str. 109).
- Strefy krajobrazowe.
– (przepisz ostatni punkt z „To najważniejsze” -str. 112, a ze strony 111 przepisz nazwy stref roślinnych np. „pustynie lodowe”).
W razie pytań, pytaj na Messengerze lub na e-mail . Powodzenia!
Uwaga: Prześlij do mnie odpowiedź tylko na punkt 3 – zdjęcie strony z zeszytu.
- 28.04.2020 r.
Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej.
Przeczytaj temat, zapisz punkty w zeszycie i krótko na nie odpowiedz.
- Wilgotne lasy równikowe – klimat i obszary występowania.
– (napisz nazwy obszarów, gdzie występują wilgotne lasy równikowe i jakie są cechy klimatu – str. 113)
- Świat roślin i zwierząt lasów równikowych.
– (napisz przykłady roślin i zwierząt tam występujących – str. 114-115)
- Mieszkańcy lasów równikowych.
– (napisz jaka ludność żyje w lasach równikowych – str. 116)
- Lasy liściaste i mieszane – klimat i obszary występowania.
– (napisz nazwy obszarów, gdzie występują lasy liściaste i mieszane i jakie są cechy klimatu tych obszarów – str. 116 i 117)
Z tego tematu nic nie przesyłasz.
Dla chętnych coś więcej do obejrzenia i przeczytania:
https://epodreczniki.pl/a/lasy-rownikowe/DQJ6ZDCy9
https://epodreczniki.pl/a/rosliny-i-zwierzeta-lasow-rownikowych/DCB8qK7Yo