Nauczyciel: Grażyna Czuba
Klasa Va
Temat: W jakich okolicznościach to się stało – poznajemy okolicznik. (dwie lekcje)
Podr. s. 297-299
- Analiza tekstu z ramki Zapamiętaj!.
- 1 , 2 – analiza.
- 3 ,4, 5 – pisemnie.
- 8 dla chętnych.
Zeszyt ćw. s. 169 – 172( wszystkie ćwiczenia)
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o częściach zdania.
- Utrwalenie materiału z wykorzystaniem e- podręczników:
https://epodreczniki.pl/a/zwiazek-glowny-w-zdaniu-podmiot-i-orzeczenie/DlI4HHn0t
https://epodreczniki.pl/a/przydawki-okoliczniki-i-dopelnienia-wzbogacaja- wypowiedzenia/DfSuGuhPC
2, Test na WSiPnecie sprawdzający wiadomości o częściach zdania.
Temat: Kim jest, a kim chciałby być podmiot liryczny w wierszu Hanny Januszewskiej „Dal”?
Podr. s. 300-302
- Analiza pol.1, 3.
- Pisemnie proszę wykonać pol. 5.
- dla chętnych: stworzenie ilustracji do wybranego fragmentu wiersza.
Temat: Czego dowiedzieliśmy się o Colinie- bohaterze „ Tajemniczego ogrodu” Frances Burnett Hodgson. (4 lekcje)
Podr. s. 23-29 i odwołanie do całego utworu.
Zeszyt ćw. s. 55-57
Można obejrzeć wybraną adaptację filmową.
- Narrator i rodzaj narracji. ( pol 4, 5 z podr. 4, 5 ,6, 7, 8, 9 z Zeszytu ćw.)
- Materiał do charakterystyki Colina ( praca z tekstem):
- wygląd zewnętrzy,
- cechy ( charakter, usposobienie, umiejętności).
- Czy chciałbyś/ chciałabyś poznać Colina. Podaj 2 argumenty uzasadniające Twoje stanowisko. Proszę przesłać pracę do 15 czerwca.
- 1, 2 , 3 z Zeszytu ćw. s. 55.
- Praca dla chętnych – 8 ,9 z podr.
Klasa VI a
Temat: O postawach młodych Polaków wyrażających szacunek do ojczyzny. Antoni Słonimski „Polska”.
Podr. s. 266-267
- Co możemy powiedzieć o zachowaniu mlodych Poloaków podczas uroczystości szkolnych.
- Wysłuchanie nagrania piosenki Marka Grechuty „Ojczyzna” https://www.youtube.com/watch?v=ACqE-0ErffY
- Pisemnie pol. 5,
- Zapisz głos w dyskusji- pol. 7 ( około 5 zdań). Proszę przesłać.
- 9 dla chętnych.
Temat: Talenty można rozwijać lub…zakopać.
Podr. s. 275-276
- Warstwa dosłowna i symboliczna przypowieści.
- Pisemnie pol. 5, 6,
- Napisz wypowiedź na temat swojego talentu –polecenie 7( minimum 10 zdań) Pracę proszę przesłać.
Temat: „Kto powiedział i kiedy, że Mickiewicz to nie raper.” Ryszard Tupaczewski „Rap Tadeusz”.
Podr. s. 277-278
- Wysłuchanie nagrania. https://www.youtube.com/watch?v=kpF9B_TQ5CY
- Wyszukiwanie wyrazów i zwrotów charakterystycznych dla potocznego języka ucznia (pol. 5).
- 6 dla chętnych.
Temat: Jakie obrazy z polowania pokazuje Adam Mickiewicz we fragmentach „Pana Tadeusza”( dwie lekcje)
Podr. s. 279-282
- Przebieg polowania na niedźwiedzia( pol. 3).
- Opis polowania ( pol. 5).
- Zastosowane środki stylistyczne. (pol. 4).
- Analiza rubryki Zapamiętaj s. 285
- Tworzenie zgrubień od słów:
wilk – ……., but – ……., język – …., palec – …., ciastko – …., miska – …, pan – ….
Temat: Polowanie odegrane na rogu – zespoleniem poezji i muzyki.
Podr. s. 282-284
- Opisz rog myśliwski Wojskiego.
- Jakie dźwięki udalo się mistrzowi wyczarować?
- Jakie obrazy kolejno wywołał ( pol. 6).
- W jaki sposób Adam Mickiewicz oddziałuje na zmysł słuchu odbiorcy? (pol. 7)
Temat: Na jakieczęści dzielą się wyrazy podczas odmiany? Temat i końcówka (dwie lekcje)
Podr. s. 159-162
Zeszyt ćw. s. 286- 289 ( wszystkie ćwiczenia).
- Analiza materiału z podręcznika ( tabele Zapamiętaj ! ze s. 286 i 288 ).
- Polecenie 6, 8 , 9, 10.
- Odmień przez przypadki w liczbie poj. i mnogiej rzeczowniki „piłkarz”, „zbiór” . Oddziel temat od końcówki, wskaż tematy oboczne i oboczności.
Temat: Pełni nadziei płynącej z poezji Polonii – pisownia „- i, -ji, – ii” w zakończeniach rzeczowników. (dwie lekcje)
Podr. s. 290-293,
- Analiza rubryk Zapamiętaj! s. 291, 292
- Wykonać ćw. 1-5, 8.
- 9 dla chętnych.
Zeszyt ćw. s. 159-162 (wszystkie ćwiczenia)
TEMAT: CO ZA FANTASTYCZNE ZAKOŃCZENIE ROKU! PROJEKTUJEMY FILM NA PODSTAWIE FRAGMENTU KSIĄŻKI RAFAŁA KOSIKA „FELIX, NET I NIKA”.
- Odczytanie fragmentu lektury ze s. 331–336 podręcznika i odwołanie się do calej lektury.
- Krótkie przedstawienie bohaterów i wydarzeń, w których uczestniczą, wskazanie najbardziej istotnych zwrotów akcji.
- Stworzenie planu wydarzeń.
- Określenie formy gatunkowej ( utwór fantastyczno – naukowy).
- Wyszukiwanie w tekście cech powieści sensacyjno-przygodowej.
- Zapisanie notatki. Przykładowa notatka:
- Miejsce wydarzeń: wejście przez studzienkę, tajemniczy tunel pod ziemią, zasypane gruzem drzwi, podziemia Dworca Centralnego w Warszawie
- Czas wydarzeń: współczesność.
- Bohaterowie: troje nastolatków; przestępca Morten i jego gang, którzy napadają na banki.
- Opisane zdarzenia: bohaterowie szukają skarbu i znajdują go w podziemnym starym pokoju; rywalizują z tajemniczym Mortenem i jego ludźmi, których nikt nie widział – wydarzenia są niezwykłe, dynamiczne.
- Opisane przedmioty, narzędzia, które pomagają dotrzeć do skarbu (endoskop, toporek, wiertarka), tajemnicza skrzynia po granatach, cenne przedmioty w skrzyni (srebrne kielichy i półmiski, złote pierścienie, naszyjniki, z pereł, szkatułki, złoty zegarek Patka z dewizką), dziwna gruba księga z odręcznie zapisanymi cyframi i obliczeniami.
- Nastrój: tajemniczość, niepewność, lęk bohaterów związany z poczuciem zagrożenia przez gang Mortena.
- Praca dla chętnych: opracowanie fragmentu scenariusza filmu. Podział tekstu na sceny, wybór dialogów, przemyślenie scenografii, odpowiednich rekwizytów, środków budujących napięcie (muzyka, odgłosy świata, światło).
- Test na WsiPnecie z lektury.
Temat: Części mowy – powtórzenie wiadomości. Znaczenie rzeczownika.
Podr. s. 318-320
Analiza ramki Zapamiętaj ze str. 319
Pol. 1 ,2, 4, 9, 10, 11.
Zeszyt ćwiczeń s. 163 – 170.
Temat: Pisownia rzeczowników zakończonych na „-ctwo, – dztwo, -stwo”.
Podr. s. 329- 330
Pol. s. 1, 2, 4, 5.
Klasa VII b
Temat: Atakujący i atakowani. Imiesłów przymiotnikowy.
Podr. s. 273-274
- Analiza wiadomości z podręcznika.
- Zadanie 1 i 3.
Temat: Atakujący i atakowani. Imiesłów przymiotnikowy. Utrwalenie materiału.
Zeszyt ćw. s.138-140 ćw. 1-6
W ramach zajęć rozwijających kreatywność:
Obejrzyj film „Katyń” i napisz tekst oceniający ten film. Użyj różnych rodzajów imiesłowów przymiotnikowych.
Temat: „ Nie masz Cię, Orszulo moja”. Tren I Jana Kochanowskiego.
Podr. s.294-296
Zeszyt ćw. s. 148-147
- Bolesna strata ( geneza Trenów na podstawie wstępu ze str. 294 ).
- 1 z Zeszytu ćw. s.146.
- Dramat myśli ( pol. 2,3,5
- Zeszyt ćw. ( pol.3).
- Analiza przypisów ( Z. ćw. 2 s. 147).
- Postawy wobec cierpienia (4/296).
Temat: „ Nie chciałem żywym śpiewać, dziś umarłym muszę.” Tren V, Tren VII.
Podr. s. 296,297
Zeszyt ćw. s. 147-148
- Kompozycja Trenu V ( porównanie homeryckie). Zeszyt ćw. s. 147 pol. 4
- Symbolika oliwki. Pol. 4/297, 5/ 148
- Osoba mówiąca w Trenie VII i adresat literacki. Pol. 1 s. 299, 6/148
- Refleksje podmiotu lirycznego. Pol.2 s.299, 7/148
- Uczucia osoby mówiącej. Pol. 3 s. 299, 8/148
- Pol. 6 s. 299
- 7 s. 299
- Dla chętnych: Narysuj ilustrację do Trenu V lub VII.
Temat: Rozdzierająca skarga ojca – poety. Jan Kochanowski Tren VIII
Podr. s. 299-301
Zeszyt ćw. s.149
- Dwa obrazy domu ukazanego w Trenie VIII. 1 ,2/300, Z. ćw. 9/149
- Bohater trenu.Pol, 3, 5/300
- Stan duch osoby mówiącej.
- Tren jako gatunek ( tekst wstępu s. 294 ). Z ćw. 10/149
- Pol. 7 s.300. Proszę przesłać.