Jolanta Matyka

Język niemiecki

 

Klasa 7a, 7b

Witajcie, kochani. Kontynuujemy naszą naukę.

 

Tym razem nacisk położymy na utrwalenie wiadomości i ćwiczenia fonetyczne. A w następnym tygodniu na ćwiczenia online. Liczę na Waszą odpowiedzialność i uczciwość. W końcu uczycie się dla siebie, a nie dla mnie. Piszcie, jeśli będziecie mieli problemy. I wysyłajcie, tylko to, o co proszę.

 

Stunde 15 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 5. Mai 2020

Thema: Wiederholung mit Deutschtrainer. Powtórzenie z trenerem.

 

https://www.dw.com/de/deutsch-lernen/deutschtrainer-lektionen/s-32889

Poszukaj lekcji:

  1. Sich vorstellen, 3. Begrüßung 4. Wie geht es dir/ 5. Woher kommst du? 6. Wo wohnst du? 7. Familie.

Posłuchaj nagrań, powtarzaj za lektorem, pod nagraniem jest słownictwo, z każdej lekcji wpisz po 5-6 wyrażeń do zeszytu i przetłumacz na polski. Wybieraj trudniejsze zwroty.

Na zaliczenie lekcji wyślij tylko jedną(!) stronę notatki. (najładniejszą)

 

 

Stunde 16 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 7. Mai 2020

Thema: Mein Deutschtrainer. Tage, Uhrzeit, Tagesablauf. Mój trener języka niemieckiego.

 

https://www.dw.com/de/deutsch-lernen/deutschtrainer-lektionen/s-32889

Poszukaj lekcji:

  1. Tage, 17. Uhrzeit, 18. Tagesablauf – Posłuchaj nagrań, powtarzaj za lektorem, pod nagraniem jest słownictwo, z każdej lekcji wpisz po 5-6 wyrażeń do zeszytu i przetłumacz na polski. Wybieraj trudniejsze zwroty.

Na zaliczenie lekcji wyślij tylko jedną stronę notatki.

 

Stunde 17 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 12. Mai 2020

Thema: Online-Übungen von Claus Lenz für Jugendliche. Ćwiczenia online – lekcja 1.

 

http://www.lehrerlenz.de/lektion_1.html

Otwórzcie lekcję 1. Wykonajcie zadania, zaznaczając prawidłową odpowiedź.

Nastepnie otwórzcie zakładki: Lesen, die Frage und die Antwort, Grammatikübungen, Woher kommst du?,  Deutschland, Ich schreibe Wörter. Wykonujcie poszczególne zadania.

 

W zeszycie pod tematem zapisz zdania z zakładki „Ich schreibe Wörter“.

Jeśli możesz wklei do zeszytu mapkę Niemiec z tej strony.

Na zaliczenie tej lekcji: wypiszcie 3 miasta z mapki i ich symbole.

 

 

Stunde 18 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 14. Mai 2020

Thema: Online-Übungen von Claus Lenz für Jugendliche. Ćwiczenia online – lekcja 1, część 2.

http://www.lehrerlenz.de/substantive.html

 

Otwórzcie lekcję 1. Wykonajcie zadania w zakładkach, zaczynając od Substantive (rzeczowniki), a następnie pozostałe z lekcji 1.

W zeszycie pod tematem wypisz dni tygodnia w poprawnej kolejności i po 3 imiona żeńskie i męskie, które były dla ciebie nowe.

Na zaliczenie tej lekcji: wyślij zdjęcie z tematem i powyższą notatką.

 

 

Witajcie, kochani. Kontynuujemy naszą naukę.

Proszę o wysyłanie maili bez zdjęć na skrzynkę podaną na stronie szkoły niemiecki7_8@idsl.pl , natomiast zdjęcia lepiej na Messengera.

 

Stunde 19 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 19. Mai 2020

Thema: Bald ist Sommer. Wkrótce lato.

 

https://www.youtube.com/watch?v=DU695LPYeq0 słownictwo związane z latem, posłuchaj, wpisz słówka w ciekawy sposób do zeszytu

https://www.youtube.com/watch?v=eMiCQFj1jRs posłuchaj i powtórz najważniejsze słówka, wpisz do zeszytu tylko te, który nie znasz. (szpital to Krankenhaus, Spital występuje raczej tylko w Austrii)

 

Stunde 20 (Coronaviruszeit)

Donnerstag, den 21. Mai 2020

Thema: Was hast du dabei? Wakacyjny bagaż.

 

Obejrzyjcie filmiki

https://www.youtube.com/watch?v=D_n6dgz6kvI Wohin fliegst du?

https://www.youtube.com/watch?v=SCWPE0FH0iI

https://www.youtube.com/watch?v=NhuPdvcCXW4

Wypisz z filmików rzeczy przydatne podczas wakacji, przetłumacz je lub narysuj.

 

Stunde 21 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 26. Mai 2020

Thema: Was darf man im Sommer nicht machen? Czego nie wolno robić w lecie?

 

Obejrzyjcie film. Nie stresujcie się, że niewiele rozumiecie. Wypiszcie minimum 3 sytuacje, o których jest mowa w tym odcinku.

https://www.youtube.com/watch?v=_e0of73vdHg

 

 

Stunde 22 (Coronaviruszeit)

Donnerstag, den 28. Mai 2020

Thema: Wohin fährst du in den Ferien? Dokąd jedziesz w wakacje?

 

https://www.youtube.com/watch?v=PfspJxgiEgo Wypisz możliwości z filmiku

 

 

Klasa 8a, 8b

 

Witajcie, kochani.  Kontynuujemy naszą naukę.

 

Proszę o wysyłanie maili bez zdjęć na skrzynkę podaną na stronie szkoły niemiecki7_8@idsl.pl , natomiast zdjęcia lepiej na Messengera. Tym razem naszej nauce będzie towarzyszył Harry, a potem zawrzemy znajomość z Maxem i Moritzem (trochę jak Bolek i Lolek po niemiecku).

 

 

Stunde 15 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 5.Mai 2020

Thema: Die Umgangssprache mit Harry. Język potoczny z Harrym.

 

https://www.dw.com/de/deutsch-lernen/harry/s-13219

 

Polecam kurs języka niemieckiego z Harrym, trzeba się zarejestrować. (to dla chętnych)

A dla wszystkich, lekcja języka potocznego.

 

Znajdź na stronie

  1. Top 10 Schimpwörter, obejrzyj, wybierz kilka 5-7 i z tłumaczeniem (polskim) wpisz do zeszytu. Pamiętaj, kulturalny człowiek nie używa przekleństw, ale rozumie, co się do niego mówi.
  2. Top 10 Sag das nie zum ChefNigdy tak nie mów do szefa, wybierz kilka i z tłumaczeniem wpisz do zeszytu.

 

Na zaliczenie przyślij jedno zdjęcie (!) lub napisz notatkę w Wordzie, wyślij, a potem wydrukuj i wklei do zeszytu.

 

 

Stunde 16 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 7.Mai 2020

Thema: Unser Harry ist verliebt. Wyrażanie uczuć.

 

Znajdź na stronie

  1. Top 10 Harry und Liebe, obejrzyj, wybierz kilka zwrotów (5-7) i z tłumaczeniem wpisz do zeszytu.
  2. Top 10 Sprüche – Powiedzonka, wybierz kilka i z tłumaczeniem wpisz do zeszytu.

 

Na zaliczenie przyślij jedno zdjęcie (!) lub napisz notatkę w Wordzie, wyślij, a potem wydrukuj i wklei do zeszytu.

 

 

Stunde 17 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 12.Mai 2020

Thema: Deutschlernende weltweit. Nauka języka niemieckiego na świecie.

 

Zapoznaj się z materiałem graficznym:

https://www.dw.com/de/deutschlernende-weltweit/a-18390044

Ile osób uczy się niemieckiego? W jakich państwach najwięcej?

 

Teraz w zależności od grupy wybierzcie kontynent, przeanalizujcie grafikę i przejrzyjcie tekst, nie starajcie się tłumaczyć tekstu, tylko dokładnie przeczytajcie pytania i poszukajcie odpowiedzi. Odpowiadamy w języku polskim.

 

Grupa I (numery parzyste z dziennika)

Afrika 1. Ile ludzi uczy się niemieckiego w Afryce? 2.  W jakim państwie najwięcej osób uczy się języka niemieckiego? 3. Co znaczy „jeder fünfte Schüler”? 4. Jaki procent dzieci z Kamerunu nie uczęszcza do szkoły? 5. Co to za państwo „Elfenbeinküste”?

 

Grupa II (numery nieparzyste z dziennika)

Lateinamerika 1. W jakich krajach rośnie zainteresowanie językiem niemieckim? 2. Co znaczy „ein Drittel aller Deutschlernenden Brasiliers”?     Naher und Mittlerer Osten 1. W którym roku otwarto Uniwersytet Niemiecki w Kairze? 2. W jakim państwie liczba uczących zmalała o 90%? 3. W jakim mieście w Jordanii znajduje się Uniwersytet Niemiecki?

Proszę o zdjęcie notatki.

 

 

Stunde 18 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 14. Mai 2020

Thema: Max und Moritz auf dem Dach. Präpositionen mit Dativ und Akkusativ. Przyimki z celownikiem i biernikiem.

 

http://www.lehrerlenz.de/lektionstext_max_und_moritz.html?fbclid=IwAR138xGIEv32o1Z0uWppbDbVFqwkcrm6t0yFPQwHC_ztvBaarslMek5uns8

 

Przeczytać tekst, przypomnieć sobie przyimki z lekcji z 21.04.2020 (Wo liegt das? Dativ.)

Wykonać zadania. (ew. Printscreen ekranu z ostatnimi zadaniami wysłać do mnie)

 

Wpisać kilka przykładów do zeszytu, np.

Dativ: im Keller – w piwnicy, neben dem Herd – obok kuchni

Akkusativ: in die Küche – do kuchni

Wysłać notatkę.

 

Witajcie, kochani.  Kontynuujemy naszą naukę.

Proszę o wysyłanie maili bez zdjęć na skrzynkę podaną na stronie szkoły niemiecki7_8@idsl.pl , natomiast zdjęcia lepiej na Messengera.

 

Stunde 19 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 19. Mai 2020

Thema: In die Schule oder in der Schule? Przyimki z biernikiem i celownikiem

 

Przyimki auf, an, neben, zwischen itd. łączą się z biernikiem (Akkusativ) gdy mówimy o ruchu, a z celownikiem (Dativ), gdy wyrażamy położenie.

Ich gehe in die Schule. – Idę do szkoły.

Ich bin in der Schule. – Jestem w szkole.

 

Obejrzyjcie filmiki.

https://www.youtube.com/watch?v=yORXDc_04LA przyimki z biernikiem i celownikiem

https://www.youtube.com/watch?v=gNeUBE4Wm7U gerlic przyimki z celownikiem

https://www.youtube.com/watch?v=6SFBa9mBCvk gerlic przyimki z biernikiem

 

 

Zróbcie w zeszycie notatkę w formie tabelki:

 

  Przyimki miejsca z biernikiem Przyimki miejsca z celownikiem
  Akkusativ Dativ
kiedy stosujemy?    
czasowniki    
odmiana rodzajnika    
przykłady    

 

 

 

Stunde 20 (Coronaviruszeit)

Donnerstag, den 21. Mai 2020

Thema: Nominativ, Genitiv, Dativ und Akkusativ. Przypadki w języku niemieckim.

 

W języku niemieckim jest tylko 4 przypadki.  Obejrzyjcie filmiki.

https://www.youtube.com/watch?v=widiwOChUXw Niemiecki z Karoliną  trudniejsze

https://www.youtube.com/watch?v=0rBhxXGlJSo gerlic odmiana rzeczowników tabela

Przerysujcie tabelę do zeszytu.

 

 

Stunde 21 (Coronaviruszeit)

Dienstag, den 26. Mai 2020

Thema: Deutsche Wörter in Polnisch. Zapożyczenia z języka niemieckiego.

 

Obejrzyjcie filmiki.

https://www.youtube.com/watch?v=QNr4fNmfUxQ gerlic różnice kulturowe

https://www.youtube.com/watch?v=1ztSvGrAr7Q&t=141s Karolina zapożyczenia z niemieckiego

Zróbcie notatkę.

 

Stunde 22 (Coronaviruszeit)

Donnerstag, den 28. Mai 2020

Thema: Körperteile auf Deutsch. Części ciała po niemiecku.

 

Obejrzyjcie filmiki i wpiszcie do zeszytu 20 nazw części ciała. Mile widziane notatki z rysunkami.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ApQYzLEBWy8 z Natalią

https://www.youtube.com/watch?v=1a_6z3DMo5Y tabela i l.mn

https://www.youtube.com/watch?v=mzN08MjJsCc zielona tabela

https://www.youtube.com/watch?v=9Fv1JwmWtmA mit Bilder