Jolanta Matyka
Język niemiecki
Klasa 7a, 7b
Witajcie, kochani. Kontynuujemy naszą naukę.
Tym razem nacisk położymy na utrwalenie wiadomości i ćwiczenia fonetyczne. A w następnym tygodniu na ćwiczenia online. Liczę na Waszą odpowiedzialność i uczciwość. W końcu uczycie się dla siebie, a nie dla mnie. Piszcie, jeśli będziecie mieli problemy. I wysyłajcie, tylko to, o co proszę.
Stunde 15 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 5. Mai 2020
Thema: Wiederholung mit Deutschtrainer. Powtórzenie z trenerem.
https://www.dw.com/de/deutsch-lernen/deutschtrainer-lektionen/s-32889
Poszukaj lekcji:
- Sich vorstellen, 3. Begrüßung 4. Wie geht es dir/ 5. Woher kommst du? 6. Wo wohnst du? 7. Familie.
Posłuchaj nagrań, powtarzaj za lektorem, pod nagraniem jest słownictwo, z każdej lekcji wpisz po 5-6 wyrażeń do zeszytu i przetłumacz na polski. Wybieraj trudniejsze zwroty.
Na zaliczenie lekcji wyślij tylko jedną(!) stronę notatki. (najładniejszą)
Stunde 16 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 7. Mai 2020
Thema: Mein Deutschtrainer. Tage, Uhrzeit, Tagesablauf. Mój trener języka niemieckiego.
https://www.dw.com/de/deutsch-lernen/deutschtrainer-lektionen/s-32889
Poszukaj lekcji:
- Tage, 17. Uhrzeit, 18. Tagesablauf – Posłuchaj nagrań, powtarzaj za lektorem, pod nagraniem jest słownictwo, z każdej lekcji wpisz po 5-6 wyrażeń do zeszytu i przetłumacz na polski. Wybieraj trudniejsze zwroty.
Na zaliczenie lekcji wyślij tylko jedną stronę notatki.
Stunde 17 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 12. Mai 2020
Thema: Online-Übungen von Claus Lenz für Jugendliche. Ćwiczenia online – lekcja 1.
http://www.lehrerlenz.de/lektion_1.html
Otwórzcie lekcję 1. Wykonajcie zadania, zaznaczając prawidłową odpowiedź.
Nastepnie otwórzcie zakładki: Lesen, die Frage und die Antwort, Grammatikübungen, Woher kommst du?, Deutschland, Ich schreibe Wörter. Wykonujcie poszczególne zadania.
W zeszycie pod tematem zapisz zdania z zakładki „Ich schreibe Wörter“.
Jeśli możesz wklei do zeszytu mapkę Niemiec z tej strony.
Na zaliczenie tej lekcji: wypiszcie 3 miasta z mapki i ich symbole.
Stunde 18 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 14. Mai 2020
Thema: Online-Übungen von Claus Lenz für Jugendliche. Ćwiczenia online – lekcja 1, część 2.
http://www.lehrerlenz.de/substantive.html
Otwórzcie lekcję 1. Wykonajcie zadania w zakładkach, zaczynając od Substantive (rzeczowniki), a następnie pozostałe z lekcji 1.
W zeszycie pod tematem wypisz dni tygodnia w poprawnej kolejności i po 3 imiona żeńskie i męskie, które były dla ciebie nowe.
Na zaliczenie tej lekcji: wyślij zdjęcie z tematem i powyższą notatką.
Witajcie, kochani. Kontynuujemy naszą naukę.
Proszę o wysyłanie maili bez zdjęć na skrzynkę podaną na stronie szkoły niemiecki7_8@idsl.pl , natomiast zdjęcia lepiej na Messengera.
Stunde 19 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 19. Mai 2020
Thema: Bald ist Sommer. Wkrótce lato.
https://www.youtube.com/watch?v=DU695LPYeq0 słownictwo związane z latem, posłuchaj, wpisz słówka w ciekawy sposób do zeszytu
https://www.youtube.com/watch?v=eMiCQFj1jRs posłuchaj i powtórz najważniejsze słówka, wpisz do zeszytu tylko te, który nie znasz. (szpital to Krankenhaus, Spital występuje raczej tylko w Austrii)
Stunde 20 (Coronaviruszeit)
Donnerstag, den 21. Mai 2020
Thema: Was hast du dabei? Wakacyjny bagaż.
Obejrzyjcie filmiki
https://www.youtube.com/watch?v=D_n6dgz6kvI Wohin fliegst du?
https://www.youtube.com/watch?v=SCWPE0FH0iI
https://www.youtube.com/watch?v=NhuPdvcCXW4
Wypisz z filmików rzeczy przydatne podczas wakacji, przetłumacz je lub narysuj.
Stunde 21 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 26. Mai 2020
Thema: Was darf man im Sommer nicht machen? Czego nie wolno robić w lecie?
Obejrzyjcie film. Nie stresujcie się, że niewiele rozumiecie. Wypiszcie minimum 3 sytuacje, o których jest mowa w tym odcinku.
https://www.youtube.com/watch?v=_e0of73vdHg
Stunde 22 (Coronaviruszeit)
Donnerstag, den 28. Mai 2020
Thema: Wohin fährst du in den Ferien? Dokąd jedziesz w wakacje?
https://www.youtube.com/watch?v=PfspJxgiEgo Wypisz możliwości z filmiku
Klasa 8a, 8b
Witajcie, kochani. Kontynuujemy naszą naukę.
Proszę o wysyłanie maili bez zdjęć na skrzynkę podaną na stronie szkoły niemiecki7_8@idsl.pl , natomiast zdjęcia lepiej na Messengera. Tym razem naszej nauce będzie towarzyszył Harry, a potem zawrzemy znajomość z Maxem i Moritzem (trochę jak Bolek i Lolek po niemiecku).
Stunde 15 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 5.Mai 2020
Thema: Die Umgangssprache mit Harry. Język potoczny z Harrym.
https://www.dw.com/de/deutsch-lernen/harry/s-13219
Polecam kurs języka niemieckiego z Harrym, trzeba się zarejestrować. (to dla chętnych)
A dla wszystkich, lekcja języka potocznego.
Znajdź na stronie
- Top 10 Schimpwörter, obejrzyj, wybierz kilka 5-7 i z tłumaczeniem (polskim) wpisz do zeszytu. Pamiętaj, kulturalny człowiek nie używa przekleństw, ale rozumie, co się do niego mówi.
- Top 10 Sag das nie zum Chef – Nigdy tak nie mów do szefa, wybierz kilka i z tłumaczeniem wpisz do zeszytu.
Na zaliczenie przyślij jedno zdjęcie (!) lub napisz notatkę w Wordzie, wyślij, a potem wydrukuj i wklei do zeszytu.
Stunde 16 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 7.Mai 2020
Thema: Unser Harry ist verliebt. Wyrażanie uczuć.
Znajdź na stronie
- Top 10 Harry und Liebe, obejrzyj, wybierz kilka zwrotów (5-7) i z tłumaczeniem wpisz do zeszytu.
- Top 10 Sprüche – Powiedzonka, wybierz kilka i z tłumaczeniem wpisz do zeszytu.
Na zaliczenie przyślij jedno zdjęcie (!) lub napisz notatkę w Wordzie, wyślij, a potem wydrukuj i wklei do zeszytu.
Stunde 17 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 12.Mai 2020
Thema: Deutschlernende weltweit. Nauka języka niemieckiego na świecie.
Zapoznaj się z materiałem graficznym:
https://www.dw.com/de/deutschlernende-weltweit/a-18390044
Ile osób uczy się niemieckiego? W jakich państwach najwięcej?
Teraz w zależności od grupy wybierzcie kontynent, przeanalizujcie grafikę i przejrzyjcie tekst, nie starajcie się tłumaczyć tekstu, tylko dokładnie przeczytajcie pytania i poszukajcie odpowiedzi. Odpowiadamy w języku polskim.
Grupa I (numery parzyste z dziennika)
Afrika 1. Ile ludzi uczy się niemieckiego w Afryce? 2. W jakim państwie najwięcej osób uczy się języka niemieckiego? 3. Co znaczy „jeder fünfte Schüler”? 4. Jaki procent dzieci z Kamerunu nie uczęszcza do szkoły? 5. Co to za państwo „Elfenbeinküste”?
Grupa II (numery nieparzyste z dziennika)
Lateinamerika 1. W jakich krajach rośnie zainteresowanie językiem niemieckim? 2. Co znaczy „ein Drittel aller Deutschlernenden Brasiliers”? Naher und Mittlerer Osten 1. W którym roku otwarto Uniwersytet Niemiecki w Kairze? 2. W jakim państwie liczba uczących zmalała o 90%? 3. W jakim mieście w Jordanii znajduje się Uniwersytet Niemiecki?
Proszę o zdjęcie notatki.
Stunde 18 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 14. Mai 2020
Thema: Max und Moritz auf dem Dach. Präpositionen mit Dativ und Akkusativ. Przyimki z celownikiem i biernikiem.
Przeczytać tekst, przypomnieć sobie przyimki z lekcji z 21.04.2020 (Wo liegt das? Dativ.)
Wykonać zadania. (ew. Printscreen ekranu z ostatnimi zadaniami wysłać do mnie)
Wpisać kilka przykładów do zeszytu, np.
Dativ: im Keller – w piwnicy, neben dem Herd – obok kuchni
Akkusativ: in die Küche – do kuchni
Wysłać notatkę.
Witajcie, kochani. Kontynuujemy naszą naukę.
Proszę o wysyłanie maili bez zdjęć na skrzynkę podaną na stronie szkoły niemiecki7_8@idsl.pl , natomiast zdjęcia lepiej na Messengera.
Stunde 19 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 19. Mai 2020
Thema: In die Schule oder in der Schule? Przyimki z biernikiem i celownikiem
Przyimki auf, an, neben, zwischen itd. łączą się z biernikiem (Akkusativ) gdy mówimy o ruchu, a z celownikiem (Dativ), gdy wyrażamy położenie.
Ich gehe in die Schule. – Idę do szkoły.
Ich bin in der Schule. – Jestem w szkole.
Obejrzyjcie filmiki.
https://www.youtube.com/watch?v=yORXDc_04LA przyimki z biernikiem i celownikiem
https://www.youtube.com/watch?v=gNeUBE4Wm7U gerlic przyimki z celownikiem
https://www.youtube.com/watch?v=6SFBa9mBCvk gerlic przyimki z biernikiem
Zróbcie w zeszycie notatkę w formie tabelki:
Przyimki miejsca z biernikiem | Przyimki miejsca z celownikiem | |
Akkusativ | Dativ | |
kiedy stosujemy? | ||
czasowniki | ||
odmiana rodzajnika | ||
przykłady |
Stunde 20 (Coronaviruszeit)
Donnerstag, den 21. Mai 2020
Thema: Nominativ, Genitiv, Dativ und Akkusativ. Przypadki w języku niemieckim.
W języku niemieckim jest tylko 4 przypadki. Obejrzyjcie filmiki.
https://www.youtube.com/watch?v=widiwOChUXw Niemiecki z Karoliną trudniejsze
https://www.youtube.com/watch?v=0rBhxXGlJSo gerlic odmiana rzeczowników tabela
Przerysujcie tabelę do zeszytu.
Stunde 21 (Coronaviruszeit)
Dienstag, den 26. Mai 2020
Thema: Deutsche Wörter in Polnisch. Zapożyczenia z języka niemieckiego.
Obejrzyjcie filmiki.
https://www.youtube.com/watch?v=QNr4fNmfUxQ gerlic różnice kulturowe
https://www.youtube.com/watch?v=1ztSvGrAr7Q&t=141s Karolina zapożyczenia z niemieckiego
Zróbcie notatkę.
Stunde 22 (Coronaviruszeit)
Donnerstag, den 28. Mai 2020
Thema: Körperteile auf Deutsch. Części ciała po niemiecku.
Obejrzyjcie filmiki i wpiszcie do zeszytu 20 nazw części ciała. Mile widziane notatki z rysunkami.
https://www.youtube.com/watch?v=ApQYzLEBWy8 z Natalią
https://www.youtube.com/watch?v=1a_6z3DMo5Y tabela i l.mn
https://www.youtube.com/watch?v=mzN08MjJsCc zielona tabela
https://www.youtube.com/watch?v=9Fv1JwmWtmA mit Bilder