Nauczyciel: Dorota Bis
Materiały dla uczniów (4 – 29 maja 2020r. )
Klasa VI B
Data: 4, 5 maja
Temat: Powtórzenie wiadomości.
Zadania dla ucznia:
- Przejrzyj wszystkie notatki od 12 marca. Prześlij zaległe prace.
Data: 6 maja
Temat: Cechy literatury science fiction na przykładzie opowiadania S. Lema pt. ,,Jak ocalał świat”.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst ze s. 201 – 203. Uzupełnij luki w tekście przesłanym przez nauczyciela (Messenger).
- Wypisz z tekstu 3 neologizmy – nazwy rzeczy usuniętych przez maszynę. Wymyśl i zapisz ich krótkie definicje.
- Przepisz informacje z ramki ,,Zapamiętaj” (s. 206).
- Podaj tytuły 2 filmów science fiction.
- Opisz 2 kosmitów znanych ci z filmów lub książek (2 zdania o każdym).
Data: 8 maja
Temat: Pisownia przeczenia ,,nie” z różnymi częściami mowy.
Zadania dla ucznia:
Zad. 6 (bez zaimka) i 7 (bez ostatniego przykładu) ze s. 257 (podr.).
Zad. 28 – 33 (ćwiczeniówka, s. 184-186).
Data: 11 maja
Temat: Śmiech w sali kinowej.
Zadania dla ucznia:
- Wyjaśnij krótko pojęcie ,,komizm”. Na czym polega komizm sytuacyjny, słowny i komizm postaci.
- Wyjaśnij pojęcie ,,gag”. Podaj przykłady chwytów gagowych. (Wikipedia)
- Zapisz tytuły seriali komediowych i programów rozrywkowych, które najczęściej ogląda się w twoim domu. Pamiętaj o właściwej pisowni.
- Podaj nazwę twojego ulubionego kabaretu. Co decyduje o tym, że jego skecze są dla ciebie zabawne?
- Przepisz do zeszytu informacje, które znajdują się pod zdjęciami na s. 260 -261. Przy każdej postaci zapisz, co decyduje o tym, że jest ona zabawna. Przyda się pomoc rodziców. J
- Wymień 4 pary bohaterów filmowych, którzy przez swoje przeciwieństwo wywołują efekt humorystyczny. Określ ich parami antonimów (to wyrazy o przeciwnym znaczeniu np. ładny – brzydki).
Data: 12 maja
Temat: Artyści z ambicjami… ,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj wiersz ze s. 258.
- Czyją i jaką postawę ośmiesza utwór?
- Który typ komizmu dominuje w wierszu?
- Udowodnij, że tekst pt. ,,Rola mola” jest bajką (bajki omawialiśmy w klasie piątej; jej cechy zapisaliście w zeszytach). Podaj przynajmniej 3 argumenty.
- Uzasadnij stwierdzenie, że ilustracja znajdująca się pod wierszem ma charakter humorystyczny. Użyj 2 lub 3 zdań.
- Napisz opowiadanie o najzabawniejszej przygodzie, jaka ci się kiedykolwiek przydarzyła. Zastosuj fragment opisu pogody, miejsca, postaci, przeżyćwewnętrznych. Wykorzystaj wybrany zwrot z ćw. 5 na s. 259. Pamiętaj o unikaniu błędów, które omawialiśmy na lekcji (po wypracowaniu o hobbicie).
ZADANIE PRZEŚLIJ DO OCENY (DOKUMENT WORD, TERMIN: 17 MAJA).
Data: 13 maja
Temat: Piszemy recenzję filmu.
Zadania dla ucznia:
- Napisz recenzję ulubionego filmu. Zastosuj schemat pracy przesłany przez nauczyciela (Messenger).
ZADANIE PRZEŚLIJ DO OCENY (DOKUMENT WORD, TERMIN: 17 MAJA).
Data: 15 maja
Temat: O postawach Polaków wyrażających szacunek dla ojczyzny.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj wiersz ze s. 266.
- Odpowiedz na pytania:
- Kto z kim rozmawia w wierszu? Czemu służy taki zabieg?
- Który z wierszy poznanych w szkole opiera się na podobnym pomyśle? Podaj jego autora i tytuł.
- Kto lub co potrafi najlepiej mówić o Polsce? Odpowiedz, używając cytatów.
- Gdzie znajduje się Polska? Swoją odpowiedź poprzyj cytatem.
4. Opisz budowę wiersza (liczba strof, wersów w strofach, sylab w wersach).
5. Opisz rymy występujące w utworze (dokładne / niedokładne, męskie / żeńskie, + układ rymów : krzyżowe/parzyste/ okalające / nieregularne ).
6. Uzupełnij wniosek, wybierając odpowiednie sformułowania.
Regularna / Nieregularna budowa wiersza podkreśla jego tematykę / kontrastuje z jego tematyką. Podmiot liryczny ukazuje piękno i harmonię / nieprzewidywalność ojczystego krajobrazu oraz patriotyzm Polaków przejawiający się w codziennej pracy, wzajemnej życzliwości i pamięci o tych, którzy walczyli o naszą wolność.
Data: 15 maja
Temat: Jest taki statek, co się zwie ,,Purpura”, jest taki statek, co się ,,Polska” zowie…
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst pt. ,,Legenda żeglarska” (s. 268 – 270).
- Przypomnij sobie cechy legendy.
- Co decydowało o wyjątkowości ,,Purpury”?
- Jak zachowywała się załoga statku?
- Jak zmienił się wygląd ,,Purpury” po wielu latach zaniedbań?
- Jak załoga próbowała pokonać żywioł? Dlaczego te działania zostały skrytykowane?
- Odkryj drugie dno tekstu, czyli jego ukryte znaczenie. Wyjaśnij znaczenie symboli:
- okręt ,,Purpura” – ……………………………………………..
(podpowiedź: zwróć uwagę na nazwę okrętu i cytat: ,,Purpura” jeszcze nie zginęła.
- nieodpowiedzialni majtkowie – …………………………………………………
- mądrzy majtkowie – ……………………………………..
- straszny sztorm – ………………………………..
(podpowiedź: zwróć uwagę na czas powstania utworu i inf. ze s. 136 – 137)
- zstąpienie na dno i naprawianie statku od spodu – ……………………………….
Data: 18 maja
Temat: Ojej! Nowa część mowy do zapamiętania. Wykrzyknik.
Zadania dla ucznia:
- Przepisz ramkę ,,Zapamiętaj” (s. 271).
- Wykonaj pisemnie zad. 4 i 6 ze s. 272.
- Wykonaj zad. 81 – 83 z ćwiczeniówki (s. 156 -157).
Data: 19 maja
Temat: Talenty można rozwijać albo… zakopać. ,,Przypowieść o talentach”.
Zadania dla ucznia:
- Przypomnij sobie poznane w klasie piątej przypowieści (o synu marnotrawnym, o pannach roztropnych i nieroztropnych, o siewcy, o miłosiernym Samarytaninie).
- Przeczytaj ,,Przypowieść o talentach” (s. 275 -276).
- Przepisz notatkę przesłaną przez nauczyciela (Messenger) i zapamiętaj zawarte w niej informacje.
- Każdy człowiek ma jakiś talent, choć nie zawsze zdaje sobie z tego sprawę. Jaki jest twój talent? Co robisz, by go rozwijać? Odpowiedz, używając 2 -3 zdań.
Data: 20 maja
Temat: ,,Kto powiedział i kiedy, że Mickiewicz to nie raper?”
Zadania dla ucznia:
- Wysłuchaj recytacji fragmentu ,,Pana Tadeusza”.
https://www.youtube.com/watch?v=66Nf9T5CGi8 lub https://www.youtube.com/watch?v=OkvefEE6vN0&t=14s ( pierwsze 2 minuty)
- Czy twoim zdaniem tekst jest łatwy w odbiorze? Jak można określić język utworu?
Wybierz określenia spośród podanych.
potoczny, młodzieżowy, piękny, wyszukany, codzienny, poetycki, uczniowski, archaiczny, wyszukany, elegancki, prosty, poważny
- Przeczytaj tekst R. Tupaczewskiego pt. ,,Rap Tadeusz” i wysłuchaj jego wykonania (Yotube, kabaret OT.TO).
- Czy twoim zdaniem tekst jest łatwy w odbiorze? Jak można określić język utworu?
Wybierz określenia spośród podanych w zadaniu 2.
- Na podstawie tekstu W. Tupaczewskiego oceń prawdziwość poniższych informacji.
Osoba mówiąca w utworze to najprawdopodobniej uczeń. P F
Właściwym tematem wiersza jest tęsknota za ojczyzną. P F
Wiersz jest utrzymany w poważnym tonie. P F
W utworze zacytowano fragment poematu Adama Mickiewicza pt. ,,Pan Tadeusz”. P F
W utworze znajdziemy przykłady języka potocznego. P F
W wierszu możemy odnaleźć pytania retoryczne. P F
Data: 22 maja
Temat: Sprawdźmy naszą wiedzę!
Zadania dla ucznia:
Napisz test przesłany przez nauczyciela. Zakres materiału – wszystko od 27 kwietnia do 21 maja. Zasady – jak poprzednio. Początek – godz. 10.00.
Data: 25 maja
Temat: Polowanie na niedźwiedzia. A. Mickiewicz, ,,Pan Tadeusz” (fr.).
Zadania:
- Przeczytaj kilka razy fragment ,,Pana Tadeusza” (s. 279 – 284) i wysłuchaj jego recytacji (You Tube).
- Podziel tekst na dwie części i nadaj im tytuły.
- Jaki był przebieg polowania? Uporządkuj i zapisz punkty przesłane przez nauczyciela.
- Polowanie jest jednym z obyczajów szlacheckich opisanych w ,,Panu Tadeuszu”. Poszukaj w sieci informacji o innych obyczajach . Zapisz wnioski w zeszycie.
Data: 26 maja
Temat: ,,Natenczas Wojski…” Najsłynniejszy koncert na rogu.
Zadania:
- Przeczytaj dokładnie fragment ,,Pana Tadeusza” – opis koncertu Wojskiego.
- Uzupełnij kartę pracy przesłaną przez nauczyciela i wklej ją do zeszytu.
Data: 27 maja
Temat: Na jakie części dzielą się wyrazy podczas odmiany?
Zadania:
- Przypomnij sobie odmianę rzeczowników przez przypadki.
- Odmień przez przypadki i liczby rzeczowniki: szkoła, konwalia, bohater, las, miasto, wzór.
- Oddziel tematy od końcówek.
Gdyby ktoś zapomniał, jak wygląda taka odmiana, wyślę wskazówki i wzór.
Data: 29 maja
Temat: Oboczności tematu i ,,e” ruchome.
Zadania:
- Zapoznaj się z informacjami w ramkach (podr. s. 286, 288, 289).
- Wykonaj pisemnie zadania z podręcznika ( nr 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9; dla chętnych 6).
- Wykonaj zadania z ćwiczeniówki (159 – 162).
Klasa VII a
Data: 4, 5 maja (poniedziałek, wtorek)
Temat: Powtórzenie wiadomości.
Zadania dla ucznia:
- Przejrzyj wszystkie notatki od 12 marca. Prześlij zaległe prace.
Data: 6 maja (środa)
Temat: Nie wstydź się łez… J. Twardowski, ,,Nie rozdzielaj”.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst wstępny ze s. 181. Przyjrzyj się dokładnie rzeźbie Michała Anioła pt. ,,Pieta”. Przeczytaj wiersz ze s. 182.
- Zastanów się nad zadaniami 1 – 7.
- Przepisz notatkę przesłaną przez nauczyciela.
Data: 7 maja (czwartek) 1 godz. + zaj. rozw. kreatywność
Temat: Spotkania ze sztuką. Sposób ukazania ewangelicznej historii na obrazie Rogiera van der Weydena pt. ,,Zdjęcie z krzyża”.
Zadania dla ucznia:
- Przyjrzyj się reprodukcji obrazu (s. 183).
- Zastanów się nad zadaniami 1 -9.
- Przepisz przesłaną notatkę.
- Przeczytaj wiersz ks. J. Twardowskiego pt. ,,Zdjęcie z krzyża”. Zastanów się, w jaki sposób poeta wykorzystał motywy biblijne.
Ks. Jan Twardowski, ,,Zdjęcie z krzyża”
Rozmaite zdjęcia z krzyża bywają,
na przykład:
zdjęcie z krzyża samotności
Ktoś cię nagle odnajdzie, ugości,
mówi na ty, jak w Kanie zatańczy,
doda miodu, ujmie szarańczy
Albo:
zdjęcie z krzyża choroby
Wstajesz z łoża jak Dawid młody-
I już jesteś do pracy gotowy,
gotów guza nabić Goliatowi
Ale są takie krzyże ogromne,
gdy kochając- za innych się kona-
To z nich spada się jak grona wyborne-
w Matki Bożej otwarte ramiona
Data – 11 maja
Temat: Człowiek człowiekowi wilkiem… T. Różewicz, ,,List do ludożerców”.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj informacje ze s. 222 i wiersz ze s. 223.
- Zastanów się nad zadaniami nr 1 – 10.
- Przepisz notatkę przesłaną przez nauczyciela.
Data – 12 maja
Temat: ,,Dziwny jest ten świat…”
Zadania dla ucznia:
- Wysłuchaj utwór Czesława Niemena pt. ,,Dziwny jest ten świat”. Jest to bardzo znana piosenka zaliczana do tzw. protest songów. https://www.youtube.com/watch?v=wTjLZwpmufw
- Zastanów się nad wszystkimi zadaniami z linku. Pisemnie wykonaj w zeszycie zad. nr 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13. Przepisz polecenia i podaj odpowiedzi.
https://epodreczniki.pl/a/dziwny-jest-ten-swiat/D16CPYdUd
3.Na czym polega podobieństwo piosenki ,,Dziwny jest ten świat” i wiersza T. Różewicza pt, ,,List do ludożerców” ? Odpowiedz, używając 2 zdań.
*4. Zadanie dla chętnych
Poszukaj informacji o innych protest songach. Wybierz 1 utwór, który wywarł na tobie szczególne wrażenie i napisz jego interpretację. Nie musi to być utwór polski. (termin- 24 maja)
Data – 13 maja (2 godziny)
Temat: Narodziny X muzy. Gatunki filmowe.
Zadania dla ucznia:
- Obejrzyj fragment filmu braci Lumière pt. ,,Wyjście robotników z fabryki”(1895) https://www.youtube.com/watch?v=YXD56XL4R80
oraz fragment innego filmu zrealizowanego niedawno. Wskaż różnice między dziełem braci Lumière a kinem współczesnym.
- Uzupełnij tekst i wklej lub przepisz do zeszytu.
Mówiąc o początkach kina, mamy najczęściej na myśli rok ………….. Wówczas to dwaj bracia, ………………..…….. i ……….…………..…….Lumière, zaprezentowali nikomu dotąd nieznany aparat filmowy, zwany …………………………….. Pierwsza projekcja filmu pokazującego wyjście robotników z fabryki miała miejsce w paryskim Salonie Indyjskim Grand Caffé. Film zapoczątkował nową erę w europejskiej kulturze.
3.Wklej do zeszytu po 2 zdjęcia ukazujące plany filmowe: ogólny (panoramiczny), pełny, amerykański, półzbliżenie, zbliżenie, detal. Jeśli nie masz drukarki, wytnij fotografie z gazet.
- Przedstaw najważniejsze gatunki filmowe (notatka na podstawie infografiki ze s. 192 – 193).
- Jaki jest twój ulubiony gatunek filmowy? Uzasadnij swoje zdanie 2 argumentami.
Data: 14 maja
Temat: W świecie mediów. Piotr Stasiak, ,,Człowiek z ekranu” (fragment).
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj teksty (s. 240 -242).
- Zastanów się nad zadaniami 1-12.
- Przepisz przesłaną notatkę.
Data: 18 maja
Temat: Spotkania ze sztuką. W cieniu wieży Babel.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst ze s. 338.
- Obejrzyj uważnie reprodukcję obrazu Pietera Brugela Starszego pt. ,,Wieża Babel” i zastanów się, czy dzieło jest jedynie ilustracją biblijnej historii, czy też wzbogaca ją o nowe znaczenia.
- Przepisz przesłaną notatkę.
Data: 19 maja
Temat: Sprawdź się! R. Escarpit, ,,Antybabel” (fragment).
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst (s. 245-248).
- Wykonaj pisemnie zadania nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13.
Data: 20 maja (2 godziny)
Temat: Powtórzenie wiadomości.
Zadania dla ucznia:
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania wskazane przez nauczyciela (lista zadań będzie przesłana przez Messenger).
Data: 21 maja
Temat: Sprawdź swoją wiedzę!
Zadania dla ucznia:
Napisz test przesłany przez nauczyciela (zasady – jak poprzednio, zakres materiału – od 27 kwietnia).
Data: 25 maja
Temat: Piszemy recenzję filmu.
Zadania:
- Przepisz przesłaną notatkę.
- Obejrzyj swój ulubiony film i napisz jego recenzję (zgodnie ze wskazówkami z notatki). Pracę prześlij do oceny do 29 maja.
Data: 26 maja
Temat: ,,Tropiciele błędów” – projekt dziennikarski (w ramach zajęć rozwijających kreatywność).
Zadania:
Szczegóły prześlę przez Messenger. czas pracy nad projektem: 31 maja.
Data: 27 maja
Temat: Oblicza niewoli.
Zadania:
- Przeczytaj fragment tekstu K. Lanckorońskiej pt. ,,Wspomnienia wojenne”.
- Zastanów się nad odpowiedziami do zadań 1 – 13.
- Wykonaj zadania z ćwiczeniówki (s. 135 – 137).
Data: 28 maja, 1 czerwca
Temat: Bohaterowie naszych lektur – zadanie projektowe.
Zadania:
- Przypomnij sobie bohaterów lektur poznanych w VII klasie. Przebierz się za wybraną postać i poproś kogoś, by zrobił ci zdjęcie. Postaraj się oddać specyfikę postaci poprzez gesty, mimikę i wybór tła. Zdjęcie wyślij.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZE
(KLASA 5A, 5C, 6A, 7A, 6B)
https://arkusze.pl/szostoklasisty/jezyk-polski-i-matematyka-2002-sprawdzian-szostoklasisty.pdf
Zadania 1- 11 (czytanie ze zrozumieniem, wykorzystywanie wiedzy w praktyce)
Ćwiczenia ortograficzne online (pisupisu.pl, dyktanda.net, superbelfrzy.edu.pl)
Wykonaj zadania 1- 15 z poniższego linku. linku. Dzięki temu poćwiczysz czytanie ze zrozumieniem.