Nauczyciel: Grażyna Czuba
Proszę na bieżąco śledzić wpisy na WsiPnecie, ponieważ tam zamieszczane są testy i zestawy ćwiczeń utrwalających i sprawdzających realizowany materiał.
Klasa V a
TEMAT: Zabawa słowami w wierszu JulianaTuwima ,,Figielek”
Podr. s. 238
- Wypisanie nazw zwierząt występujących w wierszu. Dopisanie zestawionych z nimi czasowników w formie bezokoliczników. Podanie informacji na temat zachowania zwierząt wg wzoru, np. [komar – przekomarzać się – spierał się z komarem;
- Wyjaśnienie tytułu wiersza: figielek zdrobnienie od figiel – książ. «zabawny czyn, postępek mający na celu rozśmieszenie kogoś, wywołujący wesołość»; wyrazy bliskoznaczne: żart, psota, psikus, kawał, szpas, krotochwila, dowcip, gag
- Odczytanie wymowy utworu,np.celem wiersza jest żart słowny, zabawa słowem.
- Dla wszystkich 4,5,6 polecenie z podr. s. 238
- Dla chętnych 7 z podr.
Temat ; Przedstawiamy poznaną legendę Wilk z Gubbio w formie komiksu. ( dwie lekcje).
Podr. s. 239-240
Pol. 1-5 dla wszystkich, 1 i 5 pisemnie.
Dla chętnych:
Przedstaw 3 wybrane punkty planu legendy w formie komiksu.
Pol. 6
TEMAT: CÓŻ POCZĄĆ, GDY NIE WIADOMO, CO JUŻ ZROBIONO, A CO POMINIĘTO?(dwie lekcje)
Podręcznik, s. 241–243 pol.. 1-8 dla wszystkich
Pol. .9 dla chętnych
Zeszyt ćwiczeń, s. 160–162
Ćw. 97- 101 dla wszystkich,
Dla chętnych ćw. 102/162
Temat: O szacunku do każdego stworzenia. Ignacy Krasiicki „Dzieci i żaby”.
Podr. s. 244
ZADANIE 1. Przypomnij sobie cechy bajki, a następnie przy podanych cechach zaznacz P (prawda) lub F (fałsz).
- Jest zwięzłą opowiastką.
- Cechuje ją rozbudowana i skomplikowana fabuła.
- Ma uroczysty charakter.
- Zawiera morał.
- Bohaterami mogą być zwierzęta mające ludzkie cechy.
- Nastrój jest zawsze pełen tajemniczości i grozy.
- Za pomocą uosobienia są w niej przedstawiane wady ludzkie.
- Często występuje w niej kontrast.
- Zawsze wygrywa w niej dobro, a zło zostaje ukarane.
- Jej celem jest pouczenie czytelnika.
ZADANIE 2. Podaj tytuły bajek poznanych w tym roku szkolnym.
ZADANIE 3. Podaj po dwie cechy każdego z bohaterów przedstawionych w bajce.
- a) chłopcy –
- b) żaby –
- Zacytuj wers z bajki Dzieci i żaby zawierający morał. Krótko objaśnij jego sens.
Proszę przwesłać wykonane polecenia.
Temat: Dbajmy o środowisko.
Podr. s. 245-246
Pol. 4i 6 pisemnie.( proszę przesłać)
Pol. 7 dla chętnych.
Temat: WYPRAWA W NIEZNANE, CZYLI JAK CHRONIĆ PRZYRODĘ? KONSTANTY ILDEFONS GAŁCZYŃSKI „KRONIKA OLSZTYŃSKIA”
- Odtworzenie nagrania piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=dfQYdD1lS1A
- Odczytanie tekstu (podręcznik, s. 247).
- Wypisanie czasowników ujawniających podmiot liryczny i określenie, z jaką działalnością człowieka się wiążą .
- Wypisanie wyrażeń określających świat przyrody (np. te obłoki, nowe brzegi, stare bory).
- Znajdź zdjęcie (ilustrację), które można by zatytułować „Jutro popłyniemy daleko” i wklej je do zeszytu.
Dla chętnych: 4. polecenie z podręcznika, s. 247; wykonanie ilustracji, którą można by zatytułować: „Tak bije olbrzymie, zielone serce przyrody”.
Temat: Podsumowanie rozdziału. Sprawdzian nr 5.(trzy lekcje).
Podr. str. 248-250. ( proszę przesłać rozwiązania)
Temat: Sporo piszę, więc zostanę pisarzem. Orzeczenie i jego rodzaje.(2lekcje)
Podr. s. 257-259 pol. 1,2,3,5,6, 7 dla chętnych
Zeszyt ćw. s. 163-166 pol. 103-106, 107, 108 dla chętnych
Temat: Czy zawsze piszemy wyrazy zgodnie z brzmieniem? (2 lekcje)
Podr. s. 272-273 pol. 3-6
Zeszyt ćw. s. 186-188 pol. 1-5
Temat: Rozbieżności między mową a pismem. Powtórzenie.
Zeszyt ćw. s. 188 pol. 1-3.
Temat: Co dopełnia dopełnienie. (dwie lekcje)
Podr. s. 278-280 pol. 1,2,4, 7 dla chętnych
Zeszyt ćw. s. 166-168 pol. 109-112, 113 dla chętnych
Klasa VI a
TEMAT: RADOŚĆ POETY – WISŁAWA SZYMBORSKA RADOSŚĆ PISANIA(dwie lekcje)
Podr.213- 214
Zapoznajcie się z fragmentami filmu o Noblistce:
https://www.youtube.com/watch?v=RrM0fA6rQe8
- Przeanalizujcie zadania od 1-9 z podręcznika.
- Rozwiążcie test, a wyniki prześlijcie do 8 maja (obowiązkowo)
- Praca pisemna – dla chętnych(do wyboru): należy przesłać w formie zdjęcia lub dokumentu WORD
- a) Zredaguj wypowiedź pisemną , która mogłaby stanowić kartkę z dziennika poety.
- b) Wyobraź sobie, że przeprowadzasz wywiad ze znanym poetą polskim. Jakie pytania na temat jego pracy mógłbyś mu zadać? Zapisz poprawnie dziesięć pytań do wywiadu. Pamiętaj o myślnikach i formach grzecznościowych.
TEMAT: BIBLIOFIL W PIZZERII. Małgorzata Musierowicz Język Trolli( 3 jednostki lekcyjne)
Podręcznik, str. 221–226
- Przeczytanie tekstu Małgorzaty Musierowicz. Język Trolli”
- Wyjaśnienie pojęć: bibliofil, ekslibris (ramka Czy wiesz, że… podręcznik, s. 226).
- Zredagowanie krótkiej notatki w formie dokończenia zdań, np.
Główny bohater opowiadania nazywał się…
Chłopiec wybrał się wraz ze swoim dziadkiem do…
Niebywałą ekscytację starszego pana wywołały…
W pizzerii przebywały też inne osoby, które…
Dziadek Józka przywołał pewną datę. Był to rok…
Pewna książka wywołała w dziadku Józka wspomnienia związane z…
Właściciel pizzerii został wezwany nie dlatego, że pizza była niesmaczna, ale…
Właściciel pizzerii nie rozumiał powodu wezwania go do stolika, gdyż…
Starszy pan opuścił lokal z postanowieniem, że…
W opowiadaniu zastosowano narrację…
Narratorem jest…
Tekst Małgorzaty Musierowicz zaliczymy do rodzaju literackiego, jakim jest…
- Dla wszystkich pol. 9 ze str. 225-226 (dedykacja) – koniecznie przesłać
Dla chętnych: Wykonaj ekslibris własnego księgozbioru.
Zapoznaj się z historią ekslibrisu( dla chętnych).
https://epodreczniki.pl/a/moj-ksiegozbior-moj-ekslibris/DWeCI3rAG
TEMAT: Funkcje zaimków w zdaniu. ( 2 lekcje)
Podr, s. 252-254
- ćw. S. 150- 155
Przepisz do zeszytu notatkę lub skopiuj:
Dla chętnych:
Ćw. 80 str. 155,
Przeanalizuj wybrane ćwiczenia z e-podręczników:
https://epodreczniki.pl/a/nie-ma-niezastapionych-czyli-o-zaimku/DYKvnq2rY
Temat: OPOWIEŚĆ O KSIĄŻCE DAWNO TEMU, GDY ZNAKI RYTO W KAMIENIU… POZNAJEMY HISTORIĘ KSIĄŻKI (dwie lekcje)
- Przeanalizować różne techniki rejestracji słów (na podstawie tekstu i osi czasu.
- Wyjaśnić frazeologizmy takie jak: benedyktyńska praca, czy czytać od deski do deski, bialy kruk.
- Zwrócic uwagę na dawne i współczesne formy książki ( audiobooki, e- booki).
- Wyobraź sobie, że jesteś redaktorem i chcesz w kilkunastu zdaniach zachęcić kupujących w księgarni do przeczytania właśnie redagowanej przez ciebie książki. Zadanie należy przesłać.
- Dla chętnych Zaprojektuj okładkę twojej ulubionej książki. Pamiętaj o atrakcyjnym kroju pisma, kolorystyce.
TEMAT: KSIĄŻKI CZEKAJĄ NA CIEBIE.
Podr. s.237-238
Pol. 1 , 2.
Lista bestsellerów książkowych dla młodzieży. Stwórz listę 3 tytułów książek, które zaproponowalibyście swoim kolegom i koleżankom do przeczytania. Każdy tytuł uzasadnij jednym zdaniem.( proszę przesłać).
Praca dla chętnych:
Zaprojektuj zakładkę z hasłem zachęcającym do czytania.
TEMAT: KLASA 6 ORAZ… BRACIA LUMIÈRE POLECAJĄ KINO! WITOLD BOBIŃSKI, PANIE, PANOWIE! KINEMATOGRAF LUMIÈRE’A (dwie lekcje)
Podr. s. 239-241
- Po zapoznaniu się z tekstem Witolda Bobińskiego na temat początków kina uzupełnij poniższą notatkę.
Mówiąc o początkach kina mamy najczęściej na myśli rok ………………………… . Wówczas to dwaj bracia, Auguste i Louis ………………………………………………………………, zaprezentowali nikomu dotąd nieznany aparat filmowy zwany ………………. ……………………………………………………. . Pierwsza projekcja filmu pokazującego ………………………………………………………….. ………………………………………. miała miejsce w paryskim Salonie Inumieredyjskim Grand Caffé. Film trwał …………………………….. minuty i zapoczątkował nową erę w europejskiej kulturze.
- Pol. 4
Obejrzenie fragmenut filmu braci Lumière Wyjście robotników z fabryki (1895), np. ze strony: https://www.youtube.com/watch?v=YXD56XL4R80
Wskazywanie różnic między dziełem Lumiere a wspólczesnym kinem.
ZADANIE 3. W dostępnych źródłach znajdź szczegółowe informacje o dwóch swoich ulubionych filmach. Uzupełnij tabelkę.(proszę przesłać)
Tytuł filmu | Reżyser | Obsada (główne role) | Rok produkcji | Kraj produkcji | Rodzaj filmu |
- Zadanie dla chętnych: Gdybyś reżyserował / reżyserowała ekranizację wybranej przez siebie lektury szkolnej, których ze znanych aktorów polskich lub zagranicznych obsadziłbyś / obsadziłabyś w rolach pierwszoplanowych, drugoplanowych i epizodycznych? Podaj tytuł lektury i kilka nazwisk wraz z krótkim uzasadnieniem.
TEMAT RODZAJE PLANÓW FILMOWYCH Z DOŁU, Z GÓRY, Z DALEKA I Z BLISKA – CZYLI O PRACY KAMERY NA PLANIE FILMOWYM.
Podr. s. 242-243
- Zapoznanie się z rodzajami planów filmowych.
- Przeanalizowanie pol. 1-3 z podr.
- Przeczytaj” Czy wiesz,że…”
- Przygotuj się do testu z WSiPnetu na ten temat.
Temat: Zakręty ortografii. Przeczenie nie z zaimkami. Podsumowanie pisowni przeczenia nie z różnymi
częściami mowy. Agnieszka Frączek, Nie ten smok (dwie lekcje)
Podr. 255-257
Pol. 1-7.
Ćwiczenia z WsiPnetu
Temat: „Rola mola” Małgorzata Strzałkowska.
Podr. s. 258-259 pol. 1, 2 , 3 ,5, 9- proszę przesłać.
Temat: Śmiech w filmie.
Podr. s. 260- 262
Analiza poleceń z podręcznika.
Pisemnie pol. 6 i 8.
Temat: Podsumowanie rozdziału. Sprawdzian nr 5. (dwie lekcje)
Podr. s. 263-264 pol. 1-.11
Temat: Ojej! Nowa część zdania do zapamiętania.
Podr. s.271-273
Analiza poleceń z podręcznika
Pisemnie pol. 7/273
Temat: Jak partykuła może zmienić znaczenie wypowiedzi.
Podr. s.273-274 pol. 8,9/274
Dla chętnych: Narysuj krótki komiks, w którym zastosujesz wykrzykniki. Wpisz je w dymki.
Klasa VII b
Temat: Co się kryje w zdaniu?( 2 lekcje)
Podr. s. 201
Przenanalizuj przykłady z e- podręczników:
https://epodreczniki.pl/a/opis-zdania-pojedynczego—cwiczenia/DZbaw9DDf
- Ćw/ s.106-108 (ćw1-6)
Temat: UCZUCIOWE DYLEMATY. ADAM MICKIEWICZ, NIEPEWNOŚĆ
Proszę wysłuhać tekstu piosenki podanej poniżej lub w innym wykonaniu;
https://www.youtube.com/watch?v=VBDYT4wJAa4
Podręcznik strona 208-210,
Zeszyt ćwiczeń strona 109-111 (ćw.1-9)
- POLECENIE 2 z podręcznika s. 210
Uzupenij tabelę wg wzoru.
Zwrotka | Przykłady zachowań z wiersza | |
przemawiające za przyjaźnią | świadczące o zakochaniu | |
I | • nie wzdycha, nie płacze, gdy znajduje się daleko
• zachowuje spokój w chwili spotkania („nie tracę zmysłów”) |
• kiedy rozstanie trwa dłużej, tęskni, czuje brak drugiej osoby |
II | • nie pamięta rysów twarzy adresatki wiersza, gdy znajduje się daleko | • czuje jej bliską obecność |
III | • nie czuje potrzeby zwierzania się ze swoich kłopotów, żalenia się | • chodząc bez celu, kieruje swoje kroki do jej domu, pragnie ją odwiedzać |
- 3/210
- Wierszj ako przykad liryki bezpośredniej (pol. 4.)
- Rytmiczność utworu (pol. 5).
- Polecenie 8 dla wszystkich-proszę przesłać.
5. Zadanie pisemne dla chętnych: Gdyby adresatka wiersza „Niepewność” otrzymała tekst utworu w formie listu, jaka mogłaby być jej odpowiedź? Odpisz w imieniu dziewczyny. Proszę przesłać zdjęcie lub dokument WORD
Temat: Typy zdań złożonych współrzędnie.
Podr.s. 211-212
Przeanalizujcie tabelę ze s.211
Pol. 1 i 2 s. 212
- ćw. s..112-114(ćw. 1-5)
Temat: Człowiek człowiekowi wilkiem… Tadeusz Różewicz „List do ludożerców”( 2 lekcje)
Podr.s.222- 225
Pisemnie pol. 1-5, 10,
Polecenie 12 (list otwarty) należy przesłać
Dla chętnych pol. 10, 11-wysłuchaj nagrania piosenki Cz. Miłosza:
https://www.youtube.com/watch?v=kVp0BB6J-HI
Temat: Kocha, lubi, szanuje. Typy zdań współrzędnie złożonych. (trzy lekcje)
Podr. s. 211-212
Zapoznać się z wiadomościami w tabeli na s.211.
Pol. 1-4 z podr.
Zeszyt ćw.s. 112-114.
Ćwiczenia z WsiPnetu
TEMAT: WALKĘ STWORZYŁA NATURA, NIENAWIŚĆ JEST WYNALAZKIEM CZŁOWIEKA WISŁAWA SZYMBORSKA, NIENAWIŚĆ (FRAGMENT) ( dwie lekcje)
Wysłuchanie recytacji wiersza:
https://www.youtube.com/watch?v=poPCVXHbJW0
Podr. s. 232-236
Pol. 1,2,3, 12,13, 14( proszę przesłać rozwiązania).
- ćw. s.125-127 pol. 1-8
Temat: Zdania podrzędnie złożone. Ćwiczenia wprowadzające, utrwalające i sprawdzające.
( 4 lekcje)
Prześledzenie typów zdań podrzędnie złożonych w podręczniku.
Podr. s. 226- 229 Pol. 1-4
- ćw. s. 117-124
Testy z WSiPnetu
Temat: „ Wódz to był wielkiej mocy i sławy”. Adam Mickiewicz „Śmierć Pułkownika”.(dwie lekcje)
Podręcznik s. 252-255
Emilia Plater jako żołnierz i świety.
Pol. 2, 3 ,4, 5, 7 – pisemnie
Analiza pol. 9. 10, 12, 13, 15, 17
Zeszyt ćwiczeń s. 130-131
Temat: Moc poetyckiego słowa. Adam Mickiewicz „Reduta Ordona”. ( trzy lekcje)
Podręcznik s. 257-264
Zeszyt ćw. s. 132-134
- Kontekst historyczny- tekst wstępny.
- Osoba mówiąca( pol. 1.) adiutant generała Jana Umińskiego- Stefan Garczyński.
- Symboliczny obraz walczących stron (Polacy i Rosjanie). ( pol. 3, 6)
- Poetycki opis bitwy. ( pol. 5 )
- Wobec potęgi cara.(pol. 9-12)
- Idea poematu. ( pol. 13, 15)
- Dwie prawdy. ( pol. 16)