Nauczyciel: Elżbieta Kępowicz
Zdalne nauczanie – część 6
Prace proszę przesłać do 15 maja 2020 r.
Klasa VII
Temat: Parowanie i skraplanie.
- Wyjaśnij pojęcia:
- parowanie;
- skraplanie;
- wrzenie
- Czym różni się parowanie od wrzenia dla ciała o budowie krystalicznej?
- Podaj sposoby zwiększenia szybkości parowania.
- Co nazywamy temperaturą wrzenia (skraplania)?
- Napisz trzy przykłady substancji i ich temperatury wrzenia (nie dla wody). Tabelka na końcu książki lub z innych źródeł.
Temat: Cząsteczki i ciepło – powtórzenie wiadomości.
- Proszę rozwiązać zadania z załączonego testu. Można go znaleźć w zeszycie ćwiczeń strona 96.
Nowy dział – Ciśnienie i siła wyporu
Temat: Wyznaczanie objętości ciał stałych i cieczy.
- Jaka jest jednostka podstawowa objętości?
- Przeliczanie jednostek objętości.
Sześcian ma krawędź o długości 1m. Jaka jest jego objętość?
V= 1 m*1 m*1 m = 1 m3 = 10 dm*10 dm* 10 dm = 1000 dm3
1 m3 = 1000 dm3 = 1000 litrów
- Zamień:
a) 2 m3 = ………………….. dm3 = …………………………….. l;
b) 3,2 m3 = ………………….. dm3 = …………………………….. l;
c) 0,4 m3 = ………………….. dm3 = …………………………….. l;
1 litr = 1 dm3 = 1/1000 m3
- Zamień:
a) 400 dm3 = ……………………… l = ………………………………. m3;
b) 20 dm3 = ……………………… l = ………………………………. m3;
c) 8600 dm3 = ……………………… l = ………………………………. m
- Co nazywamy menzurką i do czego służy?
- Proszę wyszukać w internecie i obejrzeć doświadczenie wyznaczania objętości cieczy i ciała stałego z wykorzystaniem menzurki.
Zad.1.
W menzurce woda sięga do poziomu 60 cm3.. Do jakiej wysokości podniesie się poziom wody:
- a) po wrzuceniu do niego ciała o objętości 30 cm3;
- b) dolaniu soku o objętości 150 cm3?
Zad. 2.
Opisz w jaki sposób wyznaczysz objętość swojej książki do fizyki? Wykonaj to i zapisz obliczenia.
Zad. 3. Wyszukaj w domu trzy ciała i podaj ich objętości.
Temat: Wyznaczanie gęstości ciał stałych.
- Co nazywamy gęstością? Zapisz wzór i jednostkę.
- Napisz jak wyznaczysz gęstość materiału, z którego wykonane są klucze do mieszkania? Masz do dyspozycji wagę i cylinder miarowy czyli menzurkę.
Napisz kolejność wykonywania działań.
Klasa VIII
Temat: Obrazy tworzone przez soczewkę skupiającą – część pierwsza.
- Promienie użyteczne do konstruowania obrazów:
- a) Pierwszy promień – biegnie równolegle do osi optycznej, załamuje się w soczewce
i przechodzi przez ognisko po jej drugiej stronie. - b) Drugi promień – przechodzi przez środek soczewki i nie ulega załamaniu.
- c) Trzeci promień – przechodzi przez ognisko, dobiega do soczewki, złamuje się w niej i po przejściu przez nią, biegnie równolegle do osi optycznej.
- Do konstrukcji obrazu wystarczą dwa promienie.
- Jak konstruujemy obraz w soczewce skupiającej?
- a) Rysujemy soczewkę skupiająca – można schematycznie jako pionową kreskę zakończoną na górze, i na dole strzałkami.
- b) Rysujemy główną oś optyczną – pozioma kreska, przechodząca przez środek soczewki.
- c) W równych odległościach po obu stronach soczewki zaznaczamy ognisko – punkt F.
- d) W odległości podanej w poleceniu rysujemy przedmiot – najczęściej jest to strzałka ustawiona pionowo, grotem do góry, która zaczyna się na osi optycznej.
- e) Rysujemy dwa z trzech podanych promieni – wszystkie na początku przechodzą przez koniec przedmiotu.
- f) W miejscu, gdzie przetną się promienie po przejściu przez soczewkę powstanie obraz.
Podręcznik str. 182.
- Narysuj konstrukcję, obrazu w soczewce skupiającej o ogniskowej f=2 cm, dla przedmiotu umieszczonego w odległości x= 3 cm od soczewki. Przedmiot (strzałka ma wysokość 1,5 cm).
- Narysuj konstrukcję, obrazu w soczewce skupiającej o ogniskowej f=2 cm, dla przedmiotu umieszczonego w odległości x= 4 cm od soczewki. Przedmiot (strzałka ma wysokość 1,5 cm).
- Narysuj konstrukcję, obrazu w soczewce skupiającej o ogniskowej f=2 cm, dla przedmiotu umieszczonego w odległości x= 5 cm od soczewki. Przedmiot (strzałka ma wysokość 1,5 cm).
Podaj cechy obrazu- wielkość w porównaniu do przedmiotu, czy jest odwrócony, czy nie.
Uwaga. Przesyłacie tylko konstrukcje. Każda na oddzielnym rysunku. Proszę używać przyrządów do rysunków.
8*. Zadanie dla chętnych. Narysuj konstrukcję, obrazu w soczewce skupiającej
o ogniskowej f=2 cm, dla przedmiotu umieszczonego w odległości x= 1,5 cm od soczewki. Przedmiot (strzałka ma wysokość 1,5 cm).
Temat: Konstrukcja obrazów w soczewce skupiającej – część druga.
Zad. 1.
Narysuj konstrukcję obrazu w soczewce skupiającej o ogniskowej 3 cm. Przedmiot ma wysokość
2 cm i jest oddalony od soczewki o 5 cm. Podaj cechy obrazu.
Zad. 2.
Narysuj konstrukcję obrazu powstającego w soczewce skupiającej o ogniskowej 40 mm, dla szpilki, która znajduje się w odległości 8 cm od środka soczewki. Wysokość szpilki 2 cm. Jaka jest wysokość obrazu szpilki?
Temat: Konstrukcja obrazu w soczewce rozpraszającej.
- Promienie użyteczne do konstrukcji obrazu w soczewce rozpraszającej:
– równoległy do osi optycznej, który po przejściu przez soczewkę, tak się załamuje, że jego przedłużenie (linia przerywana) przechodzi przez ognisko;
– drugi, który przechodzi przez środek soczewki i nie ulega załamaniu.
Zad.
Skonstruuj obraz kredki o wysokości 4 cm, znajdującej się w odległości 7 cm od soczewki o ogniskowej – 5 cm (soczewka rozpraszająca).
Kolejność wykonania:
- rysujemy soczewkę rozpraszającą;
- zaznaczamy po obu stronach, w jednakowej odległości ogniska pozorne (5 cm od soczewki);
- rysujemy kredkę w odległości 7 cm od środka soczewki;
- rysujemy kolejno podane wyżej promienie przechodzące przez koniec kredki;
Uwaga obraz powstanie po tej samej stronie co przedmiot w wyniku przecięcia przedłużenia promienia „1” i promienia „2”.
Podaj cechy obrazu.
Temat: Wady wzroku i ich korekta.
- Wyjaśnij pojęcia:
– akomodacja;
– źrenica;
– zdolność dobrego widzenia.
- Jakich okularów używa dalekowidz, a jakich krótkowidz w celu korygowania wady wzroku? Dlaczego?