MATERIAŁY DLA UCZNIÓW (15 – 24 KWIETNIA 2020 R.)
JĘZYK POLSKI I GODZINA WYCHOWAWCZA
KLASA 7A
Data: 15 kwietnia – środa (2 godziny)
Temat: Zaczęło się od…Historia Adam i Ewy.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst ze str. 122- 124.
- Rozpoznaj elementy biblijnej historii na obrazach Tycjana i Ł. Cranacha.
- Przepisz do zeszytu notatkę przesłaną przez nauczyciela i zapamiętaj zawarte w niej informacje.
- Zadania do przemyślenia: 1 – 13 (podr.), https://epodreczniki.pl/a/pierwsi-rodzice-w-malarstwie-i-literaturze/D11HcGn5i
Data:16 kwietnia- czwartek
Temat: Do czego zdolny jest człowiek?
Zadania dla ucznia:
- Przyjrzyj się fotografii Kaplicy Sykstyńskiej i fragmentowi fresku pt. ,,Kuszenie i wygnanie z raju”.
- Zadania do przemyślenia: 1- 9 (podr. s. 129).
- Przepisz do zeszytu notatkę przesłaną przez nauczyciela i zapamiętaj zawarte w niej informacje.
- Jak rozumiesz słowa J. W. Goethego: ,,Kto nie widział Kaplicy Sykstyńskiej, ten nie może mieć pojęcia, do czego zdolny jest człowiek.” Zwróć uwagę na możliwość skrajnie różnej interpretacji podkreślonego fragmentu. Odpowiedź zapisz w zeszycie i prześlij zdjęcie do sprawdzenia (przez Messenger).
Data: 17 kwietnia (godzina wychowawcza)
Temat: zwyczajni – niezwyczajni.
Zadanie dla ucznia: Obejrzyj film pt. ,,Cudowny chłopak” w reżyserii S. Chbosky’ego. Zastanów się, dlaczego Auggiego można nazwać zwyczajnym – niezwyczajnym.
Data: 20 kwietnia – poniedziałek
Temat: W labiryncie życia. A. Onichimowska, ,,Lot Komety”.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst ze s. 138 -141.
- Zapoznaj się z grafikami na s. 139, 140 i 141.
- Wykonaj pisemnie zadania: 1, 3, 6, 7, 8, 13 + zad. pod grafiką ze s. 139.
- Czy życie człowieka można porównać do labiryntu? Uzasadnij swoje zdanie.
Data: 21 kwietnia – wtorek
Temat: Superbohaterowie, herosi popkultury.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj informacje ze s. 157 i fragment komiksu ze s. 158 -159.
- Wyjaśnij pojęcia: heros, popkultura, superbohater.
- Obejrzyj film i wykonaj zadania interaktywne https://epodreczniki.pl/a/film/Do48YXSoh
- Napisz w zeszycie krótkie informacje o podanych postaciach. Skup się na tym, dlaczego są superbohaterami.
Achilles, Herakles, Odys, Zawisza Czarny, Zorro, Superman, Spiderman, Iron Man, Batman, Robin Hood, Janosik, Mac Gyver, James Bond, Irena Sendlerowa, Antonina i Jan Żabińscy, Janina Ochojska, Marek Kotański, Indiana Jones, Rambo
Data: 22 kwietnia – środa (2 godziny)
Temat: Powtórzenie wiadomości o komiksie.
Zadania dla ucznia:
- Zapoznaj się z materiałami internetowymi. Wykonaj zadania z linków.
https://epodreczniki.pl/b/czym-jest-komiks-cz-i/P5HsdQ32C
https://epodreczniki.pl/b/czym-jest-komiks-cz-ii/P1Avm827e
2. Przepisz do zeszytu notatkę przesłaną przez nauczyciela i zapamiętaj zawarte w niej informacje.
Data: 23 kwietnia- czwartek
Temat: Sprawdzam swoją wiedzę.
Zadania dla ucznia:
- Napisz test przesłany przez nauczyciela ( zakres materiału – zagadnienia realizowane od 15 do 22 kwietnia; zasady takie, jak ostatnio, początek testu – godz. 12.00).
JAKO NARZĘDZIE NASZEJ KOMUNIKACJI BARDZO DOBRZE SPRAWDZA SIĘ MESSENGER. W PRZYPADKU JAKICHKOLWIEK PYTAŃ I NIEJASNOŚCI PROSZĘ O KONTAKT.
Dorota Bis
MATERIAŁY DLA UCZNIÓW
JĘZYK POLSKI
15-24 KWIETNIA 2020 R.
KLASA 6B
Data: 15. 04. 2020 r.
Temat: Solidarność, czyli razem iść do celu.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst ze s.177-178 (podr.).
- Wysłuchaj nagrania pieśni https://www.youtube.com/watch?v=GL2-OTITy-w
- Określ nastrój pieśni. Czy muzyka podkreśla nastrój tekstu? Uzasadnij swoje zdanie.
- Wykonaj zad. 1 i 2.
- Jak rozumiesz słowa Jana Pawła II : ,,Solidarność – to znaczy: jeden i drugi […]. A więc nigdy: jeden przeciw drugiemu.”? Odpowiedz, używając 2 zdań.
Data: 17. 04. 2020 r.
Temat: Superbohaterowie.
- Obejrzyj film i wykonaj zadania interaktywne https://epodreczniki.pl/a/film/Do48YXSoh
- Napisz w zeszycie krótkie informacje o podanych postaciach. Skup się na tym, dlaczego są superbohaterami.
Achilles, Herakles, Odys, Zawisza Czarny, Zorro, Superman, Spiderman, Iron Man, Batman, Robin Hood, Janosik, Mac Gyver, James Bond, Irena Sendlerowa, Antonina i Jan Żabińscy, Janina Ochojska, Marek Kotański
Data: 20. 04. 2020 r.
Temat: W drodze do żujpaszczy.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj wiersz (podr. s. 199).
- Wykonaj pisemnie zad. 1 i 2.
- Wyobraź sobie, że jesteś reżyserem filmu grozy o żujpaszczach. Zaplanuj pracę ekipy filmowej, dopisując odpowiednie wskazówki. Wykorzystaj informacje z wiersza i własne pomysły.
- Miejsca, w których będzie toczyć się akcja: bagno, ………………………………….
- Detale, na które zwrócisz uwagę widzów przez zbliżenie kamery: ściana ociekająca wodą, oczy żujpaszczy, ………………………………………………………………
- Dominująca kolorystyka: ciemnozielony (drzewa, krzewy), ………………………
- Światło: rozproszone,…………… ………………………………………………….
- Odgłosy towarzyszące scenom (wyrazy dźwiękonaśladowcze – onomatopeje) : chlapanie wody (kap, kap), skrzypienie drzwi (skrzyp, skrzyp, i- iiiii), ………………………………………………………….
- Wygląd i zachowanie żujpaszczy: …………………………………………………..
- Czy lubisz oglądać filmy grozy? Uzasadnij swoje zdanie dwoma argumentami.
- Czy horrory powinny mieć ograniczenie wiekowe dla widzów? Uzasadnij swoje zdanie.
Data: 21. 04. 2020 r. (2 godziny)
Temat: Od tekstu do przedstawienia. K. I. Gałczyński, ,,Straszna rozmowa Gżegżółki z duchem”.
Zadania dla ucznia:
- Wyjaśnij pojęcia: absurd, gag, patos, stereotyp, banał.
- Przeczytaj tekst ze str. 197 i obej5rzyj jego inscenizację https://www.youtube.com/watch?v=b9xUi1mRxuk
- Odpowiedz pisemnie na pytania:
– Jaka była twoja reakcja po zapoznaniu się z utworem? Co pomyślałeś?
– Co sugeruje rozbudowany tytuł utworu?
– Gdzie rozgrywa się akcja? Jakich wydarzeń spodziewamy się w takiej scenerii?
– Kto występuje w sztuce? Jakich wydarzeń spodziewamy się w związku z takimi postaciami? O czym mogłyby rozmawiać?
– Czy odbiorca otrzymuje to, czego się spodziewał?
– O czym rozmawiają Gżegżółka i duch? Czy rozmowa jest ciekawa?
– Czy odbiorca otrzymuje to, czego się spodziewał?
– Jaki efekt został osiągnięty dzięki zastosowaniu kontrastu pomiędzy oczekiwaniami odbiorców a treścią utworu?
- Określ prawdziwość poniższych stwierdzeń.
– W utworze została przedstawiona sytuacja realistyczna. P/F
– W utworze została przedstawiona sytuacja nierealistyczna, absurdalna. P/F
– Bohaterowie zachowują się stereotypowo (duch straszy, Gżegżółka się go boi). P/F
– W utworze występuje zderzenie patosu ( miejsce ważne historycznie) z banałem (rozmowa o niczym), co wywołuje efekt humorystyczny. P/F
– Efekt humorystyczny został osiągnięty przez dziwne zachowanie bohaterów, połączenie banału z patosem oraz zderzenie oczekiwań odbiorców z absurdalną treścią sztuki. P/F
– W utworze dominuje komizm postaci. P/F
- Czym w teatrze zajmują się: reżyser, aktor, scenograf, scenarzysta, sufler, kostiumograf, charakteryzator, dźwiękowiec, oświetleniowiec, inspicjent?
- Od czego zależy sukces spektaklu? Odpowiedz zdaniem pojedynczym rozwiniętym.
- Wykonaj zadania ze s. 101 – 102 w ćwiczeniówce.
Temat: Dawno temu, gdy znaki ryto w kamieniu… Poznajemy historię książki.
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst ze s. 230- 232. Zapoznaj się z grafikami na s. 233 i 234 – 235. Przeczytaj wiadomości z ramek ,,Zapamiętaj” i ,,Czy wiesz, że…” (s.233).
- Na podstawie tekstu W. Kopalińskiego napisz 10 – zdaniową notatkę. Staraj się selekcjonować materiał i wybierać najważniejsze informacje.
- Wykonaj pisemnie zad. 2 (s. 232).
- Wyjaśnij znaczenie frazeologizmów: biały kruk, czytać od deski do deski, mól książkowy, benedyktyńska praca, na wołowej skórze by nie spisał.
Data: 22. 04. 2020 r.
Temat: Bibliofil w pizzerii.
Zadania dla ucznia:
- Wyjaśnij pojęcia: bibliofil, ekslibris, barbarzyństwo, barbarzyńca.
- Przeczytaj tekst ze s. 221 – 224.
- Dokończ zdania.
Józinek wybrał się wraz ze swoim dziadkiem do…
Niebywałą ekscytację starszego pana wywołały…
W pizzerii przebywały też inne osoby, które…
Dziadek Józka przywołał pewną datę. Był to rok…
Pewna książka wywołała w dziadku Józka wspomnienia związane z…
Oburzenie dziadka wywołał fakt, iż….
Właściciel pizzerii został wezwany, ponieważ …..
Właściciel pizzerii nie rozumiał powodu wezwania go do stolika, gdyż…
Starszy pan opuścił lokal z postanowieniem, że…
Dziadek Józinka był człowiekiem ……
Właściciel pizzerii był człowiekiem….
W opowiadaniu zastosowano narrację…
Tekst Małgorzaty Musierowicz zaliczymy do rodzaju literackiego, jakim jest…
Tytuł tekstu ,,Język Trolli” to nawiązanie do postawy …
- Co było barbarzyństwem w oczach dziadka? Czy podzielasz jego opinię? Uzasadnij swoje zdanie.
- Wskaż różnice w sposobie wypowiadania się dziadka i właściciela pizzerii. Uzasadnij swoje spostrzeżenia cytatami.
Data: 24. 04. 2020 r.
Temat: Sprawdzam swoją wiedzę.
Zadania dla ucznia:
- Rozwiąż test przesłany przez nauczyciela (Zakres materiału to zagadnienia, które opracowałeś od 15 do 23 kwietnia. Zasady takie, jak poprzednim razem. Początek testu- godzina 10.00. Czas pracy – 1 godzina.)
JAKO NARZĘDZIE NASZEJ KOMUNIKACJI BARDZO DOBRZE SPRAWDZA SIĘ MESSENGER. W PRZYPADKU JAKICHKOLWIEK PYTAŃ I NIEJASNOŚCI PROSZĘ O KONTAKT.
Dorota Bis
Materiały dla uczniów (język polski, 27- 30 kwietnia 2020r.)
KLASA VI B
Data: 27 kwietnia
Temat: Powtórzenie wiadomości z ortografii.
Zadania dla ucznia:
- Wykonaj ćwiczenie ortograficzne przesłane przez nauczyciela.
- Wyślij zadanie do sprawdzenia ( do 29 kwietnia).
Data: 28 kwietnia (2 godziny)
Temat: Zachęcajmy do czytania!
Zadania dla ucznia:
- Przedstaw argumenty zachęcająca do czytania książek, które znajdują się na plakacie (Facebook gminy Józefów nad Wisłą).
- Wykonaj pisemnie zad. 1 i 5 (podr. s. 238). Dokładne wskazówki wysłane przez Messenger.
- Dopisz tytuły książek i autorów do podanych kategorii (według własnego pomysłu).
- na jej podstawie powstał film –
- ulubiona książka z dzieciństwa-
- polecana przez rodziców –
- otrzymana w prezencie –
- bardzo ciekawa –
- bardzo nudna –
- realistyczna –
- zawierająca elementy fantastyczne –
- zabawna –
- czytana przez rodziców lub rodzeństwo –
- historyczna –
- romantyczna –
Data: 29 kwietnia
Temat: ,,Panie i panowie! Kinematograf Lumière’a!”
Zadania dla ucznia:
- Przeczytaj tekst ze s. 239 – 241.
- Odpowiedz pisemnie na pytania:
– Kiedy miała miejsce pierwsza projekcja filmu braci Lumière?
– Ile kosztował bilet wstępu?
– Kto przybył na opisane wydarzenie?
– Kim z wykształcenia / zawodu był August Lumière?
– Z jakiego języka pochodzi nazwa kinematograf? Co ona oznacza?
– Jaka była reakcja widowni na sceny przedstawione na ekranie?
– Który fragment świadczy o tym, że film był czarno-biały?
- Obejrzyj fragment filmu braci Lumière pt. ,,Wyjście robotników z fabryki”(1895) https://www.youtube.com/watch?v=YXD56XL4R80
oraz fragment innego filmu zrealizowanego niedawno, np. ,,Hobbita”.
- Wskaż różnice między dziełem braci Lumière a kinem współczesnym.
- Uzupełnij tekst i wklej lub przepisz do zeszytu.
Mówiąc o początkach kina, mamy najczęściej na myśli rok ………….. Wówczas to dwaj bracia, ………………..…….. i ……….…………..…….Lumière, zaprezentowali nikomu dotąd nieznany aparat filmowy, zwany …………………………….. Pierwsza projekcja filmu pokazującego wyjście robotników z fabryki miała miejsce w paryskim Salonie Indyjskim Grand Caffé. Film trwał ………………………… i zapoczątkował nową erę w europejskiej kulturze.
Data: 30 kwietnia
Temat: Z dołu, z góry, z daleka i z bliska. O pracy kamery na planie filmowym.
Zadania dla ucznia:
- Zapoznaj się z informacjami zw s. 242 i 243 (ramka).
- Zapisz 3 rady dla filmowca – amatora. Użyj czasowników w 2 osobie trybu rozkazującego.
- Sposób ustawienia kamery lub aparatu fotograficznego ma ogromny wpływ na sposób ukazywania obiektów. Jaki efekt osiągniemy, filmując obiekt z góry, z dołu i na wprost?
- Który plan filmowy najlepiej ukazuje emocje bohaterów?
- Wklej do zeszytu po 2 zdjęcia ukazujące plany filmowe: ogólny (panoramiczny), pełny, amerykański, półzbliżenie, zbliżenie, detal. Jeśli nie masz drukarki, wytnij fotografie z gazet. Podpisz zdjęcia informacjami ze s. 242.
- Oglądając filmy lub audycje telewizyjne, zwróć uwagą na sposób prowadzenia kamery i plany filmowe.
- * Zadanie dla chętnych: 4 s. 243.
Materiały dla uczniów (język polski, 27- 30 kwietnia 2020r.)
KLASA VII A
Data: 27 kwietnia
Temat: Powtórzenie wiadomości z ortografii.
Zadania dla ucznia:
- Wykonaj ćwiczenie ortograficzne przesłane przez nauczyciela.
- Wyślij zadanie do sprawdzenia ( do 29 kwietnia).
Data: 28 kwietnia
Temat: Samarytanie współczesności.
Zadania dla ucznia:
- Przypomnij sobie ,,Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie”.
- Przepisz informacje z przesłanych screenów.
- Przeczytaj teksty ze s. 197-199 (podr.).
- Wykonaj w zeszycie zad. 1, 2, 3, 4 (s. 199).
- Wyjaśnij pojęcia: wolontariat, altruizm.
- Do którego z mitycznych bohaterów nawiązuje ilustracja E. Lutczyna (s. 197)?
Data: 29 kwietnia (2 godziny)
Temat: Prometeusz antyczny. Prometeusz współczesny.
Zadania dla ucznia:
- Wykonaj ćwiczenia interaktywne ( do ćwiczenia 5.3). Zwróć szczególną uwagę na sposób ukazania Prometeusza w malarstwie.
https://epodreczniki.pl/a/prometeusz—ludzki-bog/D9q1vPnPN
- Przeczytaj współczesne teksty o Prometeuszu (podr. s. 178 – 179) i zastanów się, w jaki sposób ukazany jest w nich Prometeusz. Jakie jego cechy są podkreślone i jaki efekt jest przez to osiągnięty?
- Przepisz notatkę przesłaną przez nauczyciela.
Data: 30 kwietnia (1 godz. + zaj. rozwijające kreatywność)
Temat: Redagujemy opis obrazu.
Zadania dla ucznia:
- Wybierz jeden z obrazów przedstawiających Prometeusza (np. z linku lub z podręcznika) i zredaguj jego opis. Pamiętaj o zasadach tworzenia tej formy wypowiedzi (wskazówki wysłane przez nauczyciela).
(zadanie do wysłania na ocenę do 5 maja).
ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE (KLASA 5C, 6A, 6B, 5A, 7A)
Wykonaj zadania 1- 15 z poniższego linku. linku. Dzięki temu poćwiczysz czytanie ze zrozumieniem.